Powrót na górę
Dyrekcja
mgr Anna Rogala - edukacja wczesnoszkolna
Sekretarz szkoły - Urszula Adamska, Magdalena Rynkar
Nauczyciele:
Język polski
mgr Bożena Banaś
mgr Karolina Oliwa-Jurczyk
Matematyka
mgr Marta Piech
mgr Zofia Rogala
Język angielski
mgr Marlena Surma -Bursztyn
mgr Paulina Odroniec
Język niemiecki
mgr Dorota Kłósek
Historia
mgr Bogdan Bielak
mgr Karolina Oliwa - Jurczyk
WOS
mgr Anna Kądziela
Przyroda
mgr Małgorzata Sumara
Geografia, Fizyka
mgr Renata Król-Nowak
Biologia
mgr Aneta Szewczyk
Chemia
mgr Karolina Tulak - Goc
Informatyka
mgr Andrzej Pławecki zastępstwo za mgr Dariusz Badyla (urlop bezpłatny)
Wychowanie Fizyczne
Wiesław Wolak
Muzyka, Plastyka, Biblioteka
mgr Anna Maurer-Pasionek
Technika
mgr Marcelina Rębilas
Religia
ks. Robert Osak
s. mgr Barbara Białas
Język polski i WDŻ
mgr Barbara Balicka - Burkowicz
Edukacja wczesnoszkolna
mgr Anna Rogala
mgr Barbara Czech
mgr Małgorzata Sumara
mgr Renata Zelek
mgr Kinga Banat
mgr Małgorzata Świątko
Pedagog szkolny, pedagog specjalny
mgr Ewelina Mrugała
V-ce dyrektor, wychowawca świetlicy
mgr Dorota Cempura
Logopeda
mgr Marzena Hojda
Doradztwo zawodowe
mgr Wioletta Filipek
Edukacja dla bezpieczeństwa
mgr Marek Kaszuba
Świetlica
mgr Ewelina Mrugała
mgr Marta Piech
mgr Wioletta Filipek
Psycholog szkolny
mgr Mieczysław Jaskułowski
Życiorys św. Kingi
Kinga czyli Kunegunda urodziła się 5 marca 1234 roku w Esztergom jako córka króla węgierskiego Beli IV i Marii z rodu Laskarisów. Rodzice jej dali życie dziesięciorgu dzieciom. Kinga, po pięciu latach wychowywania w duchu zasad chrześcijańskich na dworze swego ojca, została zaręczona z księciem sandomierskim Bolesławem, synem Leszka Białego, w miejscowości Wojnicz, a następnie powierzona matce Bolesława, Grzymisławie, która zabrała ją na dwór sandomierski.
W roku 1241 z powodu najazdu tatarskiego Kinga została zmuszona do ucieczki wraz z Grzymisławą i Bolesławem, doświadczając wielu uciążliwości tułaczego życia. Gdy w roku 1243 sprzymierzeńcy Bolesława ofiarowali mu tron w Krakowie, powróciła wraz z Bolesławem i Grzymisławą do Małopolski i wraz z nimi zamieszkała w Nowym Korczynie. Pociągnięta ideałami św. Franciszka z Asyżu i św. Klary, Kinga wstąpiła w szeregi III zakonu św. Franciszka i za zgodą Bolesława postanowiła zachować dziewictwo w małżeństwie.
Bóg obdarzył ją nowymi darami, dzięki którym Kinga zajaśniała macierzyństwem duchowym wobec społeczeństwa polskiego. Przekonana, że powinna wspierać męża w sprawowaniu władzy, przeznaczyła cały swój posag na odbudowę zniszczonego kraju. W zamian za to otrzymała na własność ziemię sądecką. Odtąd poświęciła się opiece nad chorymi, dziełu niesienia pomocy potrzebującym, szerzeniu sprawiedliwości społecznej i umacnianiu życia sakramentalnego w rodzinach. Wielokrotnie zabiegała o zgodę między powaśnionymi książętami i o przywrócenie pokoju. Po śmierci Bolesława opuściła Kraków i zamieszkała w Sączu, gdzie oddała się sprawom całego regionu, zakładała nowe osady, organizowała parafie, budowała kościoły i zaopatrywała je w potrzebne sprzęty.
Szczególną jednak troską otoczyła budowę świątyni i klasztoru przeznaczonego dla wspólnoty klarysek w Sączu, dokąd siostry klaryski przybyły ze Skały koło Krakowa w roku 1281. Tenże klasztor z woli Kingi otrzymał całe dziedzictwo swej założycielki. W roku 1288 Kinga wstąpiła do nowicjatu a w rok później złożyła profesję zakonną według reguły świętej Klary. Zachowując przykładnie śluby zakonne, pokornie usługiwała wszystkim współsiostrom. Dotknięta ciężką chorobą i przykuta do łóżka, przez wiele miesięcy znosiła cierpienia w duchu całkowitego podporządkowania się woli Bożej. Zmarła 24 lipca 1292 roku. W przekonaniu o jej świętości pochowano ją w kaplicy ufundowanego przez nią klasztoru.
Kinga przez całe swe życie ceniła dzieła sztuki, popierała rozwój muzyki i śpiewu, kochała mowę polską, była wrażliwa na piękno przyrody. Stała się wielką orędowniczką kultury polskiej. Zawsze była rozmiłowana w modlitwie i pięknie liturgii. Dlatego spontaniczny kult, którym otaczano Kingę od momentu jej śmierci, zatwierdził papież Aleksander VIII w dniu 11 czerwca 1690 r. Wkrótce po beatyfikacji podjęto myśl o przeprowadzeniu procesu kanonizacyjnego, ale kanonizacji dokonał dopiero Papież Polak Błogosławiony Jan Paweł II 16 czerwca 1999r. w Starym Sączu.
Wokół osoby Świętej Kingi powstało wiele legend.
Kiedy uciekała przed Tatarami, pokrwawiła sobie nogi. Tam, gdzie padły krople jej krwi, wyrosły czerwone goździki. W czasie tej ucieczki zmęczona oparła nogę na kamieniu i odbił się na nim ślad jej stopy. Kiedy dręczyło ją pragnienie, powstało źródełko z ożywczą wodą, a kiedy Tatarzy byli już blisko uciekających, Kinga rzuciła za siebie niebieską wstążkę i natychmiast utworzyła się z niej rzeka Dunajec, która uratowała uciekającym życie. W czasie tej samej ucieczki Kinga zobaczyła rolnika siejącego zboże. Pobłogosławiła pole i zboże w jednej chwili wyrosło pięknym łanem. Kiedy nadjechali Tatarzy i zapytali, czy nie widział uciekającej księżnej, odparł, że owszem widział, kiedy siał zboże.
Święta Kinga to postać charyzmatyczna. Przyjechała do Polski jako mała dziewczynka mając zaledwie 9 lat, a jako 12-letnia dziewczyna podjęła się obowiązków żony i księżnej. Odznaczała się mocnym charakterem, stanowczością, konsekwencją i odwagą. Znane są jej tytuły: „Obrończyni Wiary”, „Matka Narodu Polskiego”, „Patronka Górników”, „Patronka Rodzin”, „Patronka Samorządowców”. Była człowiekiem o silnej osobowości, religijności, miłości do Boga, zdolności do poświeceń, mądrości, skromności, pracowitości, obowiązkowości, pogody ducha. Była szczodra, bezinteresowna, oddana potrzebującym, troskliwa o poddanych i losy Ojczyzny. Taka postawa naszej patronki będzie mobilizować nas do nauki i działania. Choć od życia Świętej Kingi minęło już ponad 720 lat to uważamy, że jej przykład jest nadal bardzo cenny dla dzieci i młodzieży XXI wieku. Obecnie obserwujemy negowanie autorytetów, relatywizację norm i wartości , nadmierne przywiązanie do rzeczy materialnych. Poprzez Świętą Kingę, chcemy, aby dzieci dostrzegły inny model życia.
Piosenka - Święta Kinga
1.Kiedy ufności w sercu brakuje,
i kiedy smutek wokół panuje,
Gdy swoje życie zmienić chcesz,
ze świętej Kingi przykład bierz.
Ref.
Kinga swą radością rozpraszała chmury,
wiarę miała taką, co przenosi góry,
odnalazła skarby cennej soli,
bo ufała zawsze Bożej woli.
2.Każde ziarenko soli w solniczce
i każdy kamień w pięknej Wieliczce,
i morskiej wody słony smak
o świętej Kindze mówią tak:
3.A święta Kinga spogląda z nieba,
i wie dokładnie, czego nam trzeba,
bo na kłopoty, troski i ból
wiara potrzebna jest jak sól.
Źródło:
Foto 1 www.gron.com
Foto 2 swkinga.pl
Foto 3www.powiat.bochnia.pl
Foto 4 www.bochnianin.pl
HISTORIA SZKOŁY
Początek Szkoły Podstawowej w Żegocinie nie jest dokładnie znany. W kronice szkoły zanotowano, że 25 maja 1875 r. została zorganizowana szkoła, a w październiku tegoż roku odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Szkoły, wówczas mieszczącej się na wikarówce miejscowej parafii. W 1889 r. gmina kupiła dom poczty konnej z ogrodem po Karolinie Rudnickiej od Antoniego Bilskiego i tam odbywały się zajęcia. W 1929 r. postanowiono wybudować siedmioklasową szkołę. 14.10.1929 r. wmurowano akt erekcyjny, w dniu 1.09.1930r. uzyskano akt nadania szkoły siedmioklasowej oraz w tym samym roku poświęcono budynek (22.12.1930 r.). We wrześniu 1931r. oddano cztery sale do użytku szkolnego. W latach 1973/74 powstała Zbiorcza Szkoła Gminna, do której uczęszczały dzieci z Żegociny, Bełdna, Bytomska, Łąkty Górnej, Łąkty Dolnej i Kamionnej, która przetrwała do końca lat osiemdziesiątych minionego stulecia. Dnia 9.10.1983 r. szkoła otrzymała sztandar. Po reformie szkolnictwa zniesiono Zbiorcze Szkoły Gminne i szkoła znów stała się szkołą podstawową z filią w Bełdnie. W 2000 roku z powodu niżu demograficznego filię zamknięto i wszystkie dzieci są dowożone do Żegociny.
W roku szkolnym 2011/2012 szkoła otrzymała od Ministerstwa Edukacji Narodowej miano „Szkoły Odkrywców Talentów” i rzeczywiście szczyci się wieloma uczniowskimi talentami. Uczniowie odnoszą sukcesy w międzynarodowych, ogólnokrajowych, regionalnych i wojewódzkich konkursach przedmiotowych. Dwukrotnie uczniowie zdobyli w ostatnich 2 latach wicemistrzostwo Polski w halowej piłce nożnej. W budynku szkoły uczy się w bieżącym roku szkolnym 137 uczniów szkoły podstawowej. W placówce pracuje 17 nauczycieli i 10 pracowników obsługi. Szkoła posiada stołówkę szkolną oraz świetlicę. Ważnym wydarzeniem w życiu szkoły był dzień 30 października 2013r. kiedy to Rada Gminy w Żegocinie podjęła uchwałę o zmianie patrona szkoły. Szkoła posiada Izbę Pamięci pełną pamiątek z II wojny światowej. Po akademii z okazji Rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę 11 listopada – dołączył do niej dotychczasowy sztandar szkoły pożegnany przez uczniów i nauczycieli. Od 21 listopada 2013r. szkoła nosi imię Świętej Kingi. Swoje święto obchodzi 16 czerwca – w dzień kanonizacji świętej przez papieża Jana Pawła II w Starym Sączu.
HYMN SZKOŁY- Jak przed wiekami
/tekst: Siostra M. Teresa Izworska muzyka: Ks. Kazimierz Pasionek/
1.Jak przed wiekami, spójrz Kingo Święta,
na polską ziemię, na klasztor swój.
Niech nas umacnia Twoja zachęta,
przy swoim ludzie na straży stój.
2.Bądź Przewodniczką naszej młodości,
wypraszaj mądrość dojrzałych lat;
byśmy na wierze, prawdzie, miłości,
mogli budować piękniejszy świat.
Opis sztandaru Publicznej Szkoły Podstawowej im. Św. Kingi w Żegocinie
Sztandar naszej szkoły ma kształt kwadratu o boku 100 cm. Jest wyhaftowany ręcznie. (Kliknij na zdjęcie aby zobaczyć sztandar)
Awers sztandaru wykonany jest z tkaniny w kolorze czerwonym. Na tym tle centralnie umieszczony jest emblemat orła w koronie- godła naszego państwa. Dziób i szpony orła mają złotą barwę. Rozpostarte skrzydła orła symbolizują dążenia do najwyższego lotu, do pokonywania przeszkód i trudności. Są to cele, do których, pod kierunkiem nauczycieli, zmierzają nasi uczniowie. Biały orzeł przypomina nam wszystkim, skąd pochodzimy i gdzie tkwią nasze korzenie. Pod orłem widnieją słowa: Wiara, nauka miłość, wyhaftowane srebrną nicią, mają one przypominać wartości jakimi kierowała się nasza patronka i którym mamy być wierni.
Rewers sztandaru jest w kolorze szafirowym. W centralnej jego części znajduje się postać świętej Kingi w czerwonym płaszczu królewskim. W górnej części umieszczona została półkoliście nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa, u dołu pod postacią Świętej Kingi widnieje napis: imienia Świętej Kingi w Żegocinie.
Postawa patronki ma być dla wszystkich uczniów naszej szkoły wzorem i przykładem do naśladowania w codziennej pracy uczniowskiej.
Sztandar to symbol historii i tradycji szkoły. Jest znakiem łączącym tych, którzy opuszczają jej progi, obecnych i przyszłych jej uczniów.
Realizacji przez szkołę projektu „Zmiana Imienia Szkoły”/Bożena Banaś/
Kilka lat temu społeczność szkoły postanowiła przygotować się do zmiany patrona, ponieważ dotychczasowy był za trudny do zrozumienia dla dzieci wieku 6 – 13 lat. Wychowawcy przeprowadzali lekcje wychowawcze na temat: W poszukiwaniu autorytetu: Kto może być patronem szkoły? Zespół koordynujący prowadził kampanię reklamującą akcje wybierania kandydatów na patrona szkoły. Na godzinach wychowawczych odbywały się dyskusje, prezentacje kandydatów na patrona szkoły. Uczniowie każdej klasy typowali kandydatów. Do maja 2012 roku uczniowie szkoły poznawali sylwetki kandydatów, po czym przeprowadzono głosowanie.
Informacje o realizacji przez szkołę projektu „Zmiana Imienia Szkoły” były umieszczone na gazetkach szkolnych. Na zebraniu Rady Rodziców odbywały się dyskusje nad wyborem imienia dla szkoły i zebrane zostały najciekawsze propozycje z uzasadnieniem. Następnie drogą głosowania po 20. maja 2013r. wybrany został jeden kandydat – Święta Kinga. Uczestniczyli w wyborach uczniowie, nauczyciele, pracownicy i rodzice.
Komisja skrutacyjna przeliczyła głosy i sporządziła protokół z wyborów, wskazując jednego kandydata, który uzyskał przewagę większością głosów – Świętą Kingę, a wyniki umieściła na tablicy ogłoszeń oraz przekazała dyrektorowi szkoły.
Poznając postać Świętej Kingi uczniowie poznawali życiorys patronki, czytali książki na jej temat, odwiedzali miejsca związane z jej życiem: Wojnicz, Sandomierz, Nowy Korczyn, Bochnię, Wieliczkę i Stary Sącz wraz z Pieninami, oglądali filmy o jej życiu. Uczestniczyli w akcjach pomocy powodzianom, dzieciom z Ukrainy, dzieciom chorym z terenu gminy i nie tylko poprzez zbiórki zakrętek i drobnych kwot pieniędzy. Przygotowując się do tego święta wykonali szereg prac plastycznych, różnymi technikami, pisali wiersze, brali udział w konkursie wiedzy o Kindze. Im bardziej poznawali patronkę, tym mocniej ją pokochali. Mówią o Niej – „ Nasza Kinga”.
W czerwcu 2013r. na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego podjęto decyzję o zmianie imienia szkoły i nadaniu imienia Świętej Kingi dla Publicznej Szkoły Podstawowej w Żegocinie. Wniosek uzasadniono słowami:
"Święta Kinga to postać charyzmatyczna. Przyjechała do Polski jako mała dziewczynka mając zaledwie 9 lat, a jako 12-letnia dziewczyna podjęła się obowiązków żony i księżnej. Odznaczała się mocnym charakterem, stanowczością, konsekwencją i odwagą. Znane są jej tytuły: „Obrończyni Wiary”, „Matka Narodu Polskiego”, „Patronka Górników”, „Patronka Rodzin”, „Patronka Samorządowców”. Była człowiekiem o silnej osobowości, religijności, miłości do Boga, zdolności do poświeceń, mądrości, skromności, pracowitości, obowiązkowości, pogody ducha. Była szczodra, bezinteresowna, oddana potrzebującym, troskliwa o poddanych i losy Ojczyzny. Taka postawa naszej patronki będzie mobilizować nas do nauki i działania".
Szkoła realizując projekt nawiązała współpracę z Kopalniami Soli w Bochni, w Wieliczce, z klasztorem Klarysek w Starym Sączu oraz z Publiczną Szkołą Podstawową im. Świętej Kingi w Łąkcie Dolnej – Gmina Trzciana. Pragniemy obchodzić święto szkoły – 16 czerwca – w dzień kanonizacji naszej patronki.
Choć od życia Świętej Kingi minęło już ponad 720 lat to uważamy, że jej przykład jest nadal bardzo cenny dla dzieci i młodzieży XXI wieku. Obecnie obserwujemy negowanie autorytetów, relatywizację norm i wartości, nadmierne przywiązanie do rzeczy materialnych. Poprzez Świętą Kingę, chcemy, aby dzieci dostrzegły inny model życia.
Oto przykłady prezentacji uczniów wykonanych na lekcji zajęcia komputerowe w programie Prezi:
https://prezi.com/bwsi4lrlxhwz/untitled-prezi/
https://prezi.com/vp-tbbcmwnle/10-tancow-swiata/
Od roku szkolnego 2014/2015 sprawdzian składa z dwóch części. Obie części są przeprowadzane w formie pisemnej.
Część 1. zawiera zadania z języka polskiego i matematyki.
Na rozwiązanie wszystkich zadań w arkuszu przewidziano 80 minut.
W niektórych zadaniach trzeba wybrać jedną poprawną odpowiedź. W innych – samodzielnie ją sformułować, np. napisać wypracowanie albo zapisać rozwiązanie zadania z matematyki.
Część 2. zawiera zadania z języka obcego. Jest to język, którego uczeń uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. Na rozwiązanie wszystkich zadań w arkuszu przewidziano 45 minut. We wszystkich zadaniach trzeba wybrać jedną poprawną odpowiedź. Do obu części sprawdzianu szóstoklasista przystępuje tego samego dnia. Pomiędzy częścią 1. a częścią 2. jest krótka przerwa na odpoczynek.
Więcej informacji o sprawdzianie tutaj
Strona
Od roku szkolnego 2014/2015 sprawdzian składa z dwóch części. Obie części są przeprowadzane w formie pisemnej.
Część 1. zawiera zadania z języka polskiego i matematyki. Na rozwiązanie wszystkich zadań w arkuszu przewidziano 80 minut. W niektórych zadaniach trzeba wybrać jedną poprawną odpowiedź. W innych – samodzielnie ją sformułować, np. napisać wypracowanie albo zapisać rozwiązanie zadania z matematyki.
Część 2. zawiera zadania z języka obcego. Jest to język, którego uczeń uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. Na rozwiązanie wszystkich zadań w arkuszu przewidziano 45 minut. We wszystkich zadaniach trzeba wybrać jedną poprawną odpowiedź.
Do obu części sprawdzianu szóstoklasista przystępuje tego samego dnia. Pomiędzy częścią 1. a częścią 2. jest krótka przerwa na odpoczynek.
Więcej informacji o sprawdzianie tutaj
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna o sprawdzianie www.oke.krakow.pl
1. Celem Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj Formę!” jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.
2. Program jestw szkołach podstawowych w klasach V-VII.
3. W ramach programu szkoła może organizować zajęcia pozalekcyjne ogólnie rozwijające uczniów: wykraczające poza podstawę programową i programy nauczania. Zajęcia mają rozwijać zainteresowania uczniów, w szczególności te dotyczące zasad prawidłowego odżywiania i potrzeby codziennej aktywności fizycznej.
4. Projekty realizowane przez zainteresowane szkoły powinny służyć promocji aktywności fizycznej oraz prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się młodzieży.
5. Projekty powinny być interdyscyplinarne, traktujące problem zdrowego trybu życia całościowo, odnoszące się zarówno do zdobywania konkretnych umiejętności, jak też do kształtowania postaw i zwiększania zainteresowania problematyką prozdrowotną.
Projekty powinny łączyć aktywność uczniów, spełnienie ich oczekiwań, zaangażowanie otoczenia szkoły i społeczności lokalnej z wykorzystaniem najnowszej dostępnej wiedzy we wskazanym zakresie. Projekty muszą się zakończyć prezentacją uzyskanych rezultatów.
6. Przedmiotem projektów realizowanych w ramach programu "Trzymaj Formę!" nie mogą być zagadnienia związane z handlem i promocją produktów żywnościowych.
7. Żadne nazwy i znaki handlowe produktów żywnościowych lub firm produkujących żywność nie mogą być komunikowane i używane w ramach realizacji programu.
8. Projekty nie mogą być oparte na zakazach i dyskryminować żadnej z grup produktów żywnościowych.
9. Projekty powinien składać się z czterech etapów – przygotowania, planowania, realizacji i prezentacji. Uczniowie muszą być aktywni we wszystkich etapach. Podczas przygotowania uczniowie wspólnie z nauczycielem opracowują tematy i cele projektu, później planują pracę, opracowują harmonogram i kryteria wykonania i przedstawiają rezultaty.
10. Po zakończeniu realizacji każdej edycji programu, szkolni koordynatorzy przygotują sprawozdanie opisujące wykonanie programu i prześlą je do właściwych terenowo powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych. Na poziomie krajowym organizatorzy programu dokonają podsumowania i oceny realizacji programu, która będzie podstawą propozycji zmian kolejnej edycji programu.
Tutaj znajdą się informacje od Rady Rodziców