Powrót na górę
Rośnie czas jaki młodzież spędza w sieci! Badania „Nastolatki 3.0” wskazują, że młodzi ludzie spędzają coraz więcej czasu online.
Obecne badanie wykazało, że jest to średnio 5 godzin i 36 minut dziennie.
W 2014 roku były to 3 godziny i 40 minut, a w roku 2020 - 4 godziny i 50 minut.
W badaniu zwrócono szczególną uwagę na obecność nastolatków w mediach społecznościowych i towarzyszące jej problemy społeczne.
16,2% nastolatków deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez mediów społecznościowych dłużej niż godzinę. Co czwarty badany (25,6%) zadeklarował trudności z myśleniem o czymś innym niż platformy społecznościowe.
Coraz młodsze dzieci spędzają czas przyklejone do tabletu, smartfona, komputera czy telewizora. Dokładniej: w Polsce ponad 40% maluchów do drugiego roku życia korzysta z urządzeń ekranowych. Możemy otwarcie mówić o pokoleniu „świecących dzieci” (od blasku monitorów odbijających się na ich twarzach)
Raport prezentuje także deklaracje rodziców badanych nastolatków, co pozwala na skonfrontowanie rzeczywistych praktyk nastolatków z przekonaniami czy wyobrażeniami ich rodziców. Badania wskazują, że rodzice często nie są świadomi z czym stykają się ich dzieci w Internecie.
Niemal 40% nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, co czwarty (25%) deklaruje, że był ośmieszany i/lub poniżany. Jednocześnie niemal60% rodziców twierdzi, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy online. Większość nastolatków deklaruje, że rodzice nie ustalają z nimi żadnych zasad korzystania z Internetu, a jednocześnie niemal 60% rodziców deklaruje, że takie zasady ustala.
Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii: (Podobne zalecenia ma Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)
Negatywne skutki używania smartfonów:
Ludzie poniżej 20 r.ż.:
Europa: 30% – 50%
Chiny: 80% (smartfony w szkole są zakazane)
Korea Południowa: >90%
Gdzie szukać pomocy?
Przy Instytucie Psychologii Zdrowia PTP działa pierwszy w Polsce telefon zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych, tj. uzależnienia od hazardu, internetu, seksu, zakupów, pracy czy jedzenia.
Infolinia 801889880 czynna codziennie od 17.00 do 22.00 https://uzaleznieniabehawioralne.pl/
Analiza ankiety „Bezpieczny internet” – klasy II-III-> zobacz
Analiza ankiety „Bezpieczny internet” – klasy 4-8-> zobacz
Mieczysław Jaskułowski - psycholog
25 kwietnia 2024 klasy 2a i 2b wspólnie z opiekunami odwiedziły piekarnie GS w Żegocinie. Zwiedziły każde pomieszczenie piekarni. Z wielkim zainteresowaniem przyglądały się pracy piekarza, poznały etapy powstawania pieczywa oraz produkty potrzebne do jego wypieku. Zobaczyły maszyny, które pomagają w pracy piekarzowi m.in. ogromne misy na ciasto, krajalnicę do krojenia chleba, ruchome regały na upieczony chleb itp.
Największe wrażenie wywarł na dzieciach piec do wypiekania i wielkie łopaty do wkładania pieczywa. Podczas zwiedzenia piekarni dzieci mogły skosztować pysznych pszennych paluchów. Wspaniała wycieczka była prawdziwą radością oraz okazją do poznania pracy piekarza i procesu wypieku pieczywa.
Szczególnie dziękujemy panu Jerzemu Adamczykowi za okazaną gościnność i bardzo miłą atmosferę.
Dzień 23 kwietnia, w którym urodzili się lub odeszli znani pisarze, został ustanowiony w 1996 roku przez UNESCO– Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich. Z obchodami tego święta łączy się piękny kataloński zwyczaj obdarowywania najbliższych książkami i różami.
I właśnie z okazji Dnia Książki i Praw Autorskich uczniowie naszej szkoły przygotowali krótki program artystyczny, który został zaprezentowany 22 kwietnia 2024 r.
Wiersze recytowali uczniowie z klas:
- IV: Amelia Śmiłek, Natalia Wrona, Lena Drabik, Kamila Kępa,
- V A: Joanna Zbyrowska,
- V b: Rita Dziedzic i Natalia Matras
- VIII b Patrycja Dudzic i Nadia Warkocz.
Wiersze własnego autorstwa zaprezentowała Kornelia Siekacz. Piosenki o bibliotece i książkach zaśpiewał chór szkolny.
Laureaci Szkolnego Konkursu Pięknego Czytania: Kornelia Siekacz, Igor Jurczyk, Patrycja Dudzic i Łucja Jurczyk przeczytali zwycięskie fragmenty z wybranych przez nich książek. Uczniowie kl. III a, III b, IV, V b i VIII b zaprezentowali wybranych bohaterów literackich z lektur szkolnych.
19 kwietnia 2024 roku w ramach nawiązania do Światowego Dnia Języka Angielskiego, który obchodzony jest 23 kwietnia, uczniowie klas 5 oraz 2a przedstawili krótkie inscenizacje po angielsku. Klasa 2a przedstawiła wiersz pt. „I am a tree”, natomiast ich starsi koledzy wcielili się w role z bajki o Czerwonym Kapturku. Głównym założeniem tego wydarzenia było budowanie wśród młodych odbiorców motywacji do nauki języka angielskiego, poszerzenie słownictwa oraz funkcji językowych a także rozwijanie ciekawości językowej wśród dzieci.
Przedstawienia teatralne budzą zawsze duże emocje wśród uczniów. Wymagają od nich zaangażowania, nauki tekstu, właściwej wymowy i nienagannej dykcji, a także umiejętności wcielania się w role. Z każdym z tych aspektów uczniowie poradzili sobie bardzo dobrze i dali z siebie wszystko.
Gratulujemy wszystkim uczniom talentów oraz odwagi scenicznej. Zapraszamy do galerii zdjęć.