Powrót na górę
10 kwietnia bieżącego roku we wszystkich klasach 1-3 odbyły się warsztaty profilaktyczne „Cukierki” prowadzone przez p. Małgorzatę Kłysz. Był to program wczesnej profilaktyki oparty na bajce Agnieszki Grzelak pod tym samym tytułem.
Celem programu było:
– przybliżenie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych
– kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi
– rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia
– nauka postaw asertywnych względem osób nieznajomych
- rozwijanie postawy szacunku i zaufania w stosunku do szkolnego personelu pedagogicznego, technicznego jak i innych osób mogących udzielić wsparcia w problemach wydarzających się na terenie szkoły.
Program opierał się na wspólnej lekturze bajki ,,Cukierki” i pracy z dziećmi na bazie tekstu z wykorzystaniem różnych metod aktywnych. Podczas warsztatów dzieci uczyły się, co mogą zrobić, aby było mniej ofiar substancji psychoaktywnych – np. dbać o włączanie do zabaw dzieci stojących na boku, nieśmiałych i samotnych. Przestrzegano uczniów przed kontaktami z osobami nieznajomymi; a także pokazano, że personel w szkole może stanowić oparcie dla ucznia w trudnej sytuacji. Podczas warsztatów dzieci uczyły się współpracy i dbałości o bezpieczeństwo swoje i rówieśników.
Program profilaktyczny „CUKIERKI” ma charakter uprzedzający. Jego zadaniem jest zapobieganie sytuacjom dysfunkcyjnym w życiu dziecka zanim się takie pojawią. Zajęcia przybliżają uczniom podstawowe informacje na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, kształtuje umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi, uczą postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi oraz
współpracy, jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym. Program jest dostosowany do okresu rozwojowego dzieci, nie dostarcza zbyt dużej ilości informacji o charakterze wzbudzającym ciekawość i chęć eksperymentowania, wymową programu jest przestroga.
Ogromną zaletą programu jest poruszenie problematyki dzieci charakteryzujących się izolacją i trudnościami emocjonalnymi. Podczas prowadzenia CUKIERKÓW wykorzystuje się następujące metody: czytanie bajki z podziałem na role; prace plastyczne; opis ilustracji, burza mózgów, drama, praca w grupach. Program prowadzony jest przez trenerów, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do jego prowadzenia. Nauczyciele zaproszeni są do udziału w programie.
Kraków to jedno z najpiękniejszych miast naszego kraju. Znajduje się tam mnóstwo miejsc wartych zwiedzenia i pokazania młodym ludziom.
W ostatnim tygodniu uczniowie z klasy czwartej oraz piątych, mieli okazję zwiedzić Wawel – miejsce szczególne dla polskiej historii. Wraz z przewodnikami odwiedziliśmy Skarbiec Koronny oraz Lapidarium. Uczniowie mogli podziwiać wspaniałe bogactwa, dzieła sztuki, a nawet insygnia władzy – takie jak klejnoty koronne, jabłka, berła czy miecz koronacyjny w Królewskim Skarbcu. Natomiast w Lapidarium mogliśmy podziwić zbiór kamiennych rzeźb oraz obiektów pozyskanych w trakcie prac konserwatorskich prowadzonych na terenie wzgórza. Była to również niesamowita lekcja historii. Następnie udaliśmy się spacerem wokół wzgórza wawelskiego do autokaru, który przewiózł Nas do Centrum Edukacji Lotniczej na Balicach. Tam czekały Nas bardzo interesujące warsztaty, podczas których uczniowie mogli poznać lub poszerzyć wiedzę na temat podróżowania samolotem. Później udaliśmy się na taras widokowy, gdzie mieliśmy szansę zobaczyć start oraz lądowanie samolotów.
Te zajęcia z pewnością na długo pozostaną w pamięci uczestników wycieczki. W miłej atmosferze, bezpiecznie wróciliśmy do domów.
Dnia 8 kwietnia 2024 r. uczniowie klas IV – VIII wzięli udział w programie artystycznym: RODZAJE i GATUNKI LITERACKIE – EPIKA, LIRYKA, DRAMAT w wykonaniu aktorów: Wojciecha Habeli i Jacka Lecznara.
Spektakl opowiadał historię teatralnego eksperymentu, w którym wzięli udział dwaj aktorzy. Jeden wcielił się w rolę teatralnego pracownika pionu technicznego, a dokładnie – sprzątającego, jednocześnie pasjonata teatru i literatury, który marzy, aby kiedyś wystąpić na scenie, zaś drugi to aktor wezwany na próbę do teatru, niespodziewanie, bez podania przyczyny, z nadzieją na ciekawą propozycję zagrania interesującej roli. Spotkanie owocowało zabawnym dialogiem i było okazją do omówienia rodzajów i gatunków literackich, tym bardziej, że jeden z uczestników teatralnego eksperymentu był prawdziwym kolekcjonerem tekstów literackich: „Czy to jest epika, liryka czy dramat, bo ja literaturę kocham” - jak szczerze wyznaję. Rodzaje i gatunki literackie były ilustrowane tekstami omawianymi w programie szkolnym.
Do wzięcia udziału w eksperymencie zostali zaproszeni nasi widzowie, którzy zostali aktorami w krótkich etiudach teatralnych, a tym samym stali się częścią eksperymentu. Spektakl zakończył quiz sprawdzający wiedzą pozyskaną podczas spektaklu.