Powrót na górę
Rośnie czas jaki młodzież spędza w sieci! Badania „Nastolatki 3.0” wskazują, że młodzi ludzie spędzają coraz więcej czasu online.
Obecne badanie wykazało, że jest to średnio 5 godzin i 36 minut dziennie.
W 2014 roku były to 3 godziny i 40 minut, a w roku 2020 - 4 godziny i 50 minut.
W badaniu zwrócono szczególną uwagę na obecność nastolatków w mediach społecznościowych i towarzyszące jej problemy społeczne.
16,2% nastolatków deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez mediów społecznościowych dłużej niż godzinę. Co czwarty badany (25,6%) zadeklarował trudności z myśleniem o czymś innym niż platformy społecznościowe.
Coraz młodsze dzieci spędzają czas przyklejone do tabletu, smartfona, komputera czy telewizora. Dokładniej: w Polsce ponad 40% maluchów do drugiego roku życia korzysta z urządzeń ekranowych. Możemy otwarcie mówić o pokoleniu „świecących dzieci” (od blasku monitorów odbijających się na ich twarzach)
Raport prezentuje także deklaracje rodziców badanych nastolatków, co pozwala na skonfrontowanie rzeczywistych praktyk nastolatków z przekonaniami czy wyobrażeniami ich rodziców. Badania wskazują, że rodzice często nie są świadomi z czym stykają się ich dzieci w Internecie.
Niemal 40% nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, co czwarty (25%) deklaruje, że był ośmieszany i/lub poniżany. Jednocześnie niemal60% rodziców twierdzi, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy online. Większość nastolatków deklaruje, że rodzice nie ustalają z nimi żadnych zasad korzystania z Internetu, a jednocześnie niemal 60% rodziców deklaruje, że takie zasady ustala.
Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii: (Podobne zalecenia ma Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)
Negatywne skutki używania smartfonów:
Ludzie poniżej 20 r.ż.:
Europa: 30% – 50%
Chiny: 80% (smartfony w szkole są zakazane)
Korea Południowa: >90%
Gdzie szukać pomocy?
Przy Instytucie Psychologii Zdrowia PTP działa pierwszy w Polsce telefon zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych, tj. uzależnienia od hazardu, internetu, seksu, zakupów, pracy czy jedzenia.
Infolinia 801889880 czynna codziennie od 17.00 do 22.00 https://uzaleznieniabehawioralne.pl/
Analiza ankiety „Bezpieczny internet” – klasy II-III-> zobacz
Analiza ankiety „Bezpieczny internet” – klasy 4-8-> zobacz
Mieczysław Jaskułowski - psycholog
Dzień 23 kwietnia, w którym urodzili się lub odeszli znani pisarze, został ustanowiony w 1996 roku przez UNESCO– Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich. Z obchodami tego święta łączy się piękny kataloński zwyczaj obdarowywania najbliższych książkami i różami.
I właśnie z okazji Dnia Książki i Praw Autorskich uczniowie naszej szkoły przygotowali krótki program artystyczny, który został zaprezentowany 22 kwietnia 2024 r.
Wiersze recytowali uczniowie z klas:
- IV: Amelia Śmiłek, Natalia Wrona, Lena Drabik, Kamila Kępa,
- V A: Joanna Zbyrowska,
- V b: Rita Dziedzic i Natalia Matras
- VIII b Patrycja Dudzic i Nadia Warkocz.
Wiersze własnego autorstwa zaprezentowała Kornelia Siekacz. Piosenki o bibliotece i książkach zaśpiewał chór szkolny.
Laureaci Szkolnego Konkursu Pięknego Czytania: Kornelia Siekacz, Igor Jurczyk, Patrycja Dudzic i Łucja Jurczyk przeczytali zwycięskie fragmenty z wybranych przez nich książek. Uczniowie kl. III a, III b, IV, V b i VIII b zaprezentowali wybranych bohaterów literackich z lektur szkolnych.
25 kwietnia 2024 klasy 2a i 2b wspólnie z opiekunami odwiedziły piekarnie GS w Żegocinie. Zwiedziły każde pomieszczenie piekarni. Z wielkim zainteresowaniem przyglądały się pracy piekarza, poznały etapy powstawania pieczywa oraz produkty potrzebne do jego wypieku. Zobaczyły maszyny, które pomagają w pracy piekarzowi m.in. ogromne misy na ciasto, krajalnicę do krojenia chleba, ruchome regały na upieczony chleb itp.
Największe wrażenie wywarł na dzieciach piec do wypiekania i wielkie łopaty do wkładania pieczywa. Podczas zwiedzenia piekarni dzieci mogły skosztować pysznych pszennych paluchów. Wspaniała wycieczka była prawdziwą radością oraz okazją do poznania pracy piekarza i procesu wypieku pieczywa.
Szczególnie dziękujemy panu Jerzemu Adamczykowi za okazaną gościnność i bardzo miłą atmosferę.
19 kwietnia 2024 roku w ramach nawiązania do Światowego Dnia Języka Angielskiego, który obchodzony jest 23 kwietnia, uczniowie klas 5 oraz 2a przedstawili krótkie inscenizacje po angielsku. Klasa 2a przedstawiła wiersz pt. „I am a tree”, natomiast ich starsi koledzy wcielili się w role z bajki o Czerwonym Kapturku. Głównym założeniem tego wydarzenia było budowanie wśród młodych odbiorców motywacji do nauki języka angielskiego, poszerzenie słownictwa oraz funkcji językowych a także rozwijanie ciekawości językowej wśród dzieci.
Przedstawienia teatralne budzą zawsze duże emocje wśród uczniów. Wymagają od nich zaangażowania, nauki tekstu, właściwej wymowy i nienagannej dykcji, a także umiejętności wcielania się w role. Z każdym z tych aspektów uczniowie poradzili sobie bardzo dobrze i dali z siebie wszystko.
Gratulujemy wszystkim uczniom talentów oraz odwagi scenicznej. Zapraszamy do galerii zdjęć.
18 kwietnia 2024 roku w naszej szkole obył się po raz kolejny „Słodki Czwartek”. Tym razem organizatorami zostali uczniowie klas 2a i 2b wraz z rodzicami. Byli autorami wyśmienitych smakołyków: ciast, ciasteczek, babeczek, galaretek, kokosanek, mufinek i deserków, które w mig znikały ze stołów. Dzieci doskonale wcieliły się w rolę sprzedawców. Uczniowie, rodzice, nauczyciele oraz pracownicy obsługi mogli skosztować przepysznych, słodkich domowych wypieków. Wielbicieli słodkości nie brakowało, wszyscy bawili się świetnie. Wszystkim Rodzicom i Dzieciom za przygotowanie pysznych ciast i ciasteczek Serdecznie Dziękujemy!
Kolejny i ostatni w tym roku szkolnym "Słodki czwartek" przygotują uczniowie klasy I. Serdecznie zapraszamy już dziś!
15 kwietnia 2024 roku odbyła się XX jubileuszowa edycja Powiatowego Konkursu Piosenki Obcojęzycznej „Lingua et musica” organizowanego przez Szkołę Podstawową im. Stanisława Lubomirskiego w Nowym Wiśniczu oraz Miejski Ośrodek Kultury. Przesłuchania konkursowe miały miejsce w sali widowiskowej MOK, dokąd przybyli uczestnicy z 16 szkół powiatu bocheńskiego – 9 zespołów i 12 solistów.
W tym roku wykonawcy prezentowali utwory w języku angielskim oraz francuskim.
Naszą szkołę reprezentowały uczennice: Milena Duś z kl. VII b, która zaśpiewała w języku angielskim piosenkę pt. „EASY ON ME” oraz Patrycja Dudzic, Łucja Jurczyk, Magdalena Piechnik i Nadia Warkocz z kl. VIII b. Dziewczyny śpiewały piosenkę ABBY pt. „MAMMA MIA”.
Uczennice zaprezentowanymi piosenkami wywalczył dwa pierwsze miejsca: Milena w kategorii solista a Patrycja, Łucja, Magda i Nadia w kategorii zespół. Serdecznie gratulujemy.
12 kwietnia 2024r. w ramach szkolnego projektu edukacyjnego pod hasłem: „Pierwsza pomoc” uczniowie klas IV-VIII odbyli szkolenie ratownicze z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, czyli do momentu przyjazdu ratowników medycznych.
Szkolenie prowadzili:
Katarzyna Kaszuba - Ratownik Medyczny OSP
Kazimierz Stachowicz - Ratownik Medyczny PSP
Agata Bulanda - Pielęgniarka Szkolna
Celem szkolenia było wyrobienie odpowiednich postaw u dzieci oraz przygotowanie ich do natychmiastowego przeprowadzenia akcji ratunkowej w obliczu wystąpienia zagrożenia zdrowia i życia poszkodowanego.
Szkolenie dzieci obejmowało poznanie wszystkich etapów pomocy jak: bezpieczeństwo swoje i poszkodowanego, ocena stanu poszkodowanego, sprawdzenie czynności życiowych, wzywanie pomocy, ułożenie osoby poszkodowanej w pozycji bocznej, uciskanie klatki piersiowej (resuscytacja krążeniowo-oddechowa). Pierwsza pomoc przedmedyczna u małych dzieci, tamowanie krwotoków, pomoc osobom przy zadławieniu, omdleniu, użądlenia i ukąszenia przez owady. W czasie zajęć dzieci miały okazję przećwiczyć pozycje boczną ustaloną i resuscytacje na manekinie. Uczniowie chętnie zadawali pytania związane z udzieleniem pierwszej pomocy.
Jesteśmy przekonani, że wiedza zdobyta w trakcie zajęć doda uczniom odwagi w podejmowaniu próby ratowania ludzkiego zdrowia, a nawet życia.
Serdecznie dziękujemy prowadzącym za wspaniałe zajęcia pogłębiające wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach.
Kraków to jedno z najpiękniejszych miast naszego kraju. Znajduje się tam mnóstwo miejsc wartych zwiedzenia i pokazania młodym ludziom.
W ostatnim tygodniu uczniowie z klasy czwartej oraz piątych, mieli okazję zwiedzić Wawel – miejsce szczególne dla polskiej historii. Wraz z przewodnikami odwiedziliśmy Skarbiec Koronny oraz Lapidarium. Uczniowie mogli podziwiać wspaniałe bogactwa, dzieła sztuki, a nawet insygnia władzy – takie jak klejnoty koronne, jabłka, berła czy miecz koronacyjny w Królewskim Skarbcu. Natomiast w Lapidarium mogliśmy podziwić zbiór kamiennych rzeźb oraz obiektów pozyskanych w trakcie prac konserwatorskich prowadzonych na terenie wzgórza. Była to również niesamowita lekcja historii. Następnie udaliśmy się spacerem wokół wzgórza wawelskiego do autokaru, który przewiózł Nas do Centrum Edukacji Lotniczej na Balicach. Tam czekały Nas bardzo interesujące warsztaty, podczas których uczniowie mogli poznać lub poszerzyć wiedzę na temat podróżowania samolotem. Później udaliśmy się na taras widokowy, gdzie mieliśmy szansę zobaczyć start oraz lądowanie samolotów.
Te zajęcia z pewnością na długo pozostaną w pamięci uczestników wycieczki. W miłej atmosferze, bezpiecznie wróciliśmy do domów.
9 kwietnia 2024 roku, w Szkole Podstawowej w Żegocinie przeprowadzono gminne eliminacje w piłce ręcznej dziewcząt oraz chłopców w ramach Igrzysk Dzieci, czyli klas od IV do VI. Do zawodów zgłosiły się reprezentacje wszystkich szkół, co zagwarantowało nam ponad 3 godziny ogromnych, sportowych emocji. Drużyny rywalizowały systemem „każdy z każdym”, a mecze trwały po 10 minut każdy.
Wyniki przedstawiają się następująco:
CHŁOPCY: Żegocina – Łąkta Górna 9:2, Bytomsko – Rozdziele 2:1, Łąkta Górna – Rozdziele 1:4, Żegocina – Bytomsko 2:3, Łąkta Górna – Bytomsko 4:3, Rozdziele – Żegocina 3:8
KOŃCOWA KLASYFIKACJA:
I miejsce: Żegocina
II miejsce: Bytomsko
III miejsce: Rozdziele
IV miejsce: Łąkta Górna
DZIEWCZĘTA:
Bytomsko – Rozdziele 0:9, Łąkta Górna – Żegocina 1:8, Bytomsko – Żegocina 0:12, Rozdziele – Łąkta Górna 0:5, Bytomsko – Łąkta Górna 0:12, Żegocina – Rozdziele 9:1
KOŃCOWA KLASYFIKACJA:
I miejsce: Żegocina
II miejsce: Łąkta Górna
III miejsce: Rozdziele
IV miejsce: Bytomsko
Na zakończenie drużyny otrzymały pamiątkowe dyplomy oraz puchary ufundowane przez Wójta Gminy Żegocina Wojciecha Wronę.
Serdecznie dziękujemy zawodnikom oraz trenerom: Pani Katarzynie Kaszubie, Pani Katarzynie Rogóż, Panu Romanowi Nożkiewiczowi, Panu Wiesławowi Wolakowi.
Gratulujemy zwycięstwa drużynom z Żegociny i życzymy powodzenia w reprezentowaniu naszej gminy na zawodach powiatowych.
10 kwietnia bieżącego roku we wszystkich klasach 1-3 odbyły się warsztaty profilaktyczne „Cukierki” prowadzone przez p. Małgorzatę Kłysz. Był to program wczesnej profilaktyki oparty na bajce Agnieszki Grzelak pod tym samym tytułem.
Celem programu było:
– przybliżenie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych
– kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi
– rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia
– nauka postaw asertywnych względem osób nieznajomych
- rozwijanie postawy szacunku i zaufania w stosunku do szkolnego personelu pedagogicznego, technicznego jak i innych osób mogących udzielić wsparcia w problemach wydarzających się na terenie szkoły.
Program opierał się na wspólnej lekturze bajki ,,Cukierki” i pracy z dziećmi na bazie tekstu z wykorzystaniem różnych metod aktywnych. Podczas warsztatów dzieci uczyły się, co mogą zrobić, aby było mniej ofiar substancji psychoaktywnych – np. dbać o włączanie do zabaw dzieci stojących na boku, nieśmiałych i samotnych. Przestrzegano uczniów przed kontaktami z osobami nieznajomymi; a także pokazano, że personel w szkole może stanowić oparcie dla ucznia w trudnej sytuacji. Podczas warsztatów dzieci uczyły się współpracy i dbałości o bezpieczeństwo swoje i rówieśników.
Program profilaktyczny „CUKIERKI” ma charakter uprzedzający. Jego zadaniem jest zapobieganie sytuacjom dysfunkcyjnym w życiu dziecka zanim się takie pojawią. Zajęcia przybliżają uczniom podstawowe informacje na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, kształtuje umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi, uczą postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi oraz
współpracy, jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym. Program jest dostosowany do okresu rozwojowego dzieci, nie dostarcza zbyt dużej ilości informacji o charakterze wzbudzającym ciekawość i chęć eksperymentowania, wymową programu jest przestroga.
Ogromną zaletą programu jest poruszenie problematyki dzieci charakteryzujących się izolacją i trudnościami emocjonalnymi. Podczas prowadzenia CUKIERKÓW wykorzystuje się następujące metody: czytanie bajki z podziałem na role; prace plastyczne; opis ilustracji, burza mózgów, drama, praca w grupach. Program prowadzony jest przez trenerów, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do jego prowadzenia. Nauczyciele zaproszeni są do udziału w programie.
Dnia 8 kwietnia 2024 r. uczniowie klas IV – VIII wzięli udział w programie artystycznym: RODZAJE i GATUNKI LITERACKIE – EPIKA, LIRYKA, DRAMAT w wykonaniu aktorów: Wojciecha Habeli i Jacka Lecznara.
Spektakl opowiadał historię teatralnego eksperymentu, w którym wzięli udział dwaj aktorzy. Jeden wcielił się w rolę teatralnego pracownika pionu technicznego, a dokładnie – sprzątającego, jednocześnie pasjonata teatru i literatury, który marzy, aby kiedyś wystąpić na scenie, zaś drugi to aktor wezwany na próbę do teatru, niespodziewanie, bez podania przyczyny, z nadzieją na ciekawą propozycję zagrania interesującej roli. Spotkanie owocowało zabawnym dialogiem i było okazją do omówienia rodzajów i gatunków literackich, tym bardziej, że jeden z uczestników teatralnego eksperymentu był prawdziwym kolekcjonerem tekstów literackich: „Czy to jest epika, liryka czy dramat, bo ja literaturę kocham” - jak szczerze wyznaję. Rodzaje i gatunki literackie były ilustrowane tekstami omawianymi w programie szkolnym.
Do wzięcia udziału w eksperymencie zostali zaproszeni nasi widzowie, którzy zostali aktorami w krótkich etiudach teatralnych, a tym samym stali się częścią eksperymentu. Spektakl zakończył quiz sprawdzający wiedzą pozyskaną podczas spektaklu.
W dniu 10 kwietnia 2024 roku w naszej szkole odbyła się uroczysta akademia poświęcona rocznicy zbrodni katyńskiej oraz katastrofy smoleńskiej. W tym roku mija 84 lat od mordu, jakiego dokonali Sowieci na polskich żołnierzach i intelektualistach, a czego symbolem stał się Katyń. To właśnie w tym miejscu w czasie II wojny światowej zostały odkryte przez Niemców zbiorowe „mogiły” polskich jeńców. Na wskazanie pozostałych miejsc zbrodni stalinowskich trzeba było czekać, aż do upadku komunizmu, kiedy to Rosjanie oficjalnie przyznali się do dokonanego mordu. W 70-tą rocznicę zbrodni do Katynia udała się polska delegacja składająca się z najwyższych przedstawicieli państwowych na czele z Prezydentem RP Lechem Kaczyńskim. Nie dotarła jednak na miejsce – pod Smoleńskiem doszło do katastrofy lotniczej, w której nie przeżył nikt.
W krótkim montażu słowno-muzycznym uczniowie z Samorządu Uczniowskiego oraz klasy VII b i VIII b przypomnieli społeczności szkolnej te tragiczne wydarzenia z dziejów naszych Ojczyzny. Obok zarysu historycznego, pojawiły się pełne refleksji wiersze oraz piękne piosenki w wykonaniu chóru szkolnego oraz z filmu Lecha Makowieckiego „Katyń 1940”. Akademię przygotowały Panie: Dorota Cempura, Dorota Kłosek i Anna Maurer – Pasionek. Pani dyrektor podziękowała wszystkim za udział w akademii i wysłuchanie programu w głębokim skupieniu.
3 kwietnia w auli naszej szkoły odbyły się Warsztaty dla klas 6-8 z historią w tle „Obrona Polski, wrzesień 1939r.”. warsztaty poprowadzili członkowie Stowarzyszenia Historyczno – eksploracyjnego. Zorganizowana Grupa Poszukiwawcza p. panc Południe: Wojciech Wróbel, Grzegorz Tworzydło, Mikołaj Jonak, Dawid Zym, Krzysztof Wątroba, Hubert Tworzydło, Nataniel Pacek. Tematem spotkania były walki we wrześniu 1939r. w naszej okolicy prowadzone przez 10 Brygadę Kawalerii pod dowództwem płk Stanisława Maczka. Zebranych powitała dyrektor szkoły Anna Rogala, po czym przekazał głos prowadzącym. Uczniowie poznali umundurowanie, wyposażenie i uzbrojenie żołnierzy tamtego okresu. Mogli dotknąć zgromadzonych eksponatów oraz dopytać o interesujące ich zagadnienia. Sala była wypełniona po brzegi. Nie brakowało też gości specjalnych. Na zakończenie spotkania Pani dyrektor oraz przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego – Zuzanna Lipnicka podziękowały członkom Stowarzyszenia za ciekawą lekcję historii.
Pod koniec marca 2024 r. został rozstrzygnięty Szkolny Konkurs Plastyczny na Pisankę Wielkanocną i Baranka.
Na konkurs wpłynęło 71 prac przestrzennych: 42 z klas 1-3 i 29 z klas 4-7. Komisja konkursowa zwracała szczególną uwagę na pomysłowość wykonania prac konkursowych, samodzielność, tradycyjną tematykę oraz wykorzystane w pracach materiały. Każdy uczestnik konkursu otrzymał drobny upominek.
Wyróżnienia otrzymali następujący uczniowie:
- z kl. I: Małgorzata Adamczyk, Emilia Tarkowska, Zofia Zbyrowska, Łucja Jachimczak, Antoni Satoła, Natalia Kanownik,
- z kl. II a: Antonina Janiczek, Lena Stachowicz, Liliana Rosiek, Adam Grabiasz, Martyna Pączek, Malwina Gołąb, Dominika Groń, Magdalena Kozak, Michał Zbyrowski, Szymon Grabiasz, Tomasz Kępa, Grzegorz Szymbara, Karina Kępa, Martyna Wolak, Dominik Odroniec, Joanna Kuska, Milan Bilski, Zuzanna Duś, Szymon Kędra, Zuzanna Dudziak,
- z kl. II b: Bartłomiej Kukla, Lena Dziedzic,
- z kl. III a: Paulina Stach, Agnieszka Jachimczak,
- z kl. III b: Alicja Burczak, Natalia Burczak, Zuzanna Mrugała,
- z kl. IV: Jakub Dudziak, Kamila Kępa, Bartłomiej Tworzydło, Bartosz Odroniec, Kornelia Bilska, Jakub Piech, Przemysław Paruch,
- z kl. V a: Kacper Dudzic, Zuzanna Winnicka, Julia Rosiek, Joanna Zbyrowska, Emilia Mroczek, Paulina Zamora,
- z kl. VII a: Magdalena Bogdał, Łukasz Paruch, Sebastian Mroczek, Magdalena Dudzic, Magdalena Paruch, Maciej Gawłowicz, Natalia Kępa,
- z kl. VII b: Klara Grygierczyk, Zuzanna Lipnicka, Patrycja Pławecka.
Za udział drobne upominki otrzymali również:z kl. II b Emilia Kaczmarczyk; z kl. III b: Dawid Kędra; z kl. IV Liliana Stokłosa; z kl. V a Aleksandra Zbyrowska; z kl. V b: Magdalena Stach; z kl. VI Lena Paprota; z kl. VII a Sebastian Długosz, Martyna Tyndel, Magdalena Waligóra; z kl. VII b Emilia Kępa.
Wszystkie prace przekazane na konkurs można było oglądać na wystawce zorganizowanej na I piętrze Szkoły Podstawowej w Żegocinie.