Powrót na górę
6 czerwca w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej im. Świętej Kingi w Żegocinie odbył się niecodzienny koncert Zespołu Młodzieżowego “Zbrucz” z Tarnopola w Ukrainie . Zespoły zostały zaproszone przez Dyrektor szkoły – Panią Annę Rogalę w ramach wieloletniej współpracy.
Grupa artystów z Ukrainy zaprezentowała składankę tańców ukraińskich i huculskich. W przerwach soliści zespołu prezentowali utwory ukraińskiego folkloru ludowego. Występ stał na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Profesjonalizm, piękna choreografia i energetyczny przekaz sprawiły, iż koncert został przyjęty przez uczniów, pracowników szkoły w entuzjastyczny sposób.
Pieniądze zebrane podczas koncertu zostaną przekazane dla potrzebujących dzieci ze wschodniej Ukrainy, które ucierpiały wskutek konfliktu zbrojnego trwającego już ponad dwa lata, a które przebywają w Domach Dziecka i w internatach w Tarnopolu. Na zakończenie, artyści serdecznie podziękowali Dyrektor szkoły oraz nauczycielom za zaproszenie. Skierowali także swoje podziękowania w stronę całego Narodu Polskiego za pomoc i życzliwość.
W niedzielę 2 czerwca 2024r. nasze uczennice z klasy startowały w Krakowie w Małopolskich zawodach w gimnastyce artystycznej SGA Kraków. W grupie rocznik 2015, Liliana Rosiek zajęła I miejsce (żółty strój), a Dominika Groń – III miejsce (szafirowy strój) Natomiast w grupie rocznik 2017, Aleksandra Szymbara zajęła III miejsce, a w grupie rocznik 2014 III miejsce przypadło dla Maji Furtak z klasy IIIB. Trenerką dziewcząt jest Pani Dominika Dyrdał. Gratulujemy sukcesu!!!
Dla wielu osób gimnastyka artystyczna jawi się jako wymagający sport, który polega na wykonywaniu skomplikowanych figur. Nie da się ukryć, że jest w tym sporo prawdy, ale to coś więcej niż wysiłek fizyczny i z całą pewnością nie należy jej mylić z akrobatyką sportową, która przez wielu była lubiana w szkole. Na czym dokładnie polega ten taneczno-akrobatyczny sport, który jest marzeniem wielu małych dziewczynek?
Nowoczesna gimnastyka polega na wykonywaniu programów tanecznych oraz akrobatycznych w towarzystwie muzyki, przy użyciu różnych przyborów, takich jak: wstążki, obręcze, maczugi i oczywiście piłki. Warto ją uprawiać, ponieważ pozytywnie wpływa na psychikę i części ciała. Wśród młodszych zawodników, ten rodzaj gimnastyki uprawia się również bez sprzętu. Gimnastykę można zacząć w młodym wieku (juniorki — nawet od siódmego roku życia), oczywiście starsze osoby (nazywane seniorkami) także mogą spróbować swoich sił. Zawody odbywają się w grupach — wówczas sportowcy dobierani są pod kątem wieku (do 6 zawodniczek) lub indywidualnie. Najmłodsza grupa to klasa młodzieżowa (dzieci do lat 9), potem są młodziki (dzieci do lat 10) następnie juniorzy (do lat 12), a na końcu juniorzy klasa I (do lat 15) oraz seniorzy klasa M (w tej grupie startują zawodniczki, które ukończyły 16 lat). Gimnastyczki prezentują taneczno-akrobatyczne umiejętności na specjalnym polu, którego boki wynoszą czasami powyżej 13 m. Całość oceniania jest przez kilka komisji, które dokładnie analizują technikę, kombinację ruchu ciała oraz walory artystyczne przedstawionych występów. Oceniane jest również wykorzystanie specjalnych przyrządów oraz poczucie rytmu. Istotna jest także estetyczny styl poszczególnych ewolucji. Komisja sędziowska przyznaje punkty za układ (rytmika, balansowanie, skoki, obroty, opanowanie przyrządów) oraz wykonanie, w którym istotne są technika oraz muzykalność zawodniczek.
Występ Liliany i Dominiki będziemy mogli zobaczyć w czasie pikniku „Święto Rodziny” 16 czerwca 2024r. Może zachęci to inne dziewczęta do uprawiania tej ciekawej dyscypliny sportu.
W dniu 27.05.2024 r. klasa piąta gościnnie wystąpiła z przedstawieniem „Czerwony Kapturek” po angielsku dla przedszkolaków w Przedszkolu Publicznym w Żegocinie. Uczniowie wspaniale poradzili sobie z występem, wcielając się w przydzielone role. Wzbudzili dużo emocji wśród „małych” odbiorców. Była to dla nich miła teatralna niespodzianka.
Głównym celem tego wydarzenia było zainteresowanie dzieci przedszkolnych językiem angielskim, poszerzenie słownictwa, a także rozwijanie ciekawości językowej wśród dzieci. Natomiast dla uczniów naszej szkoły to szansa na pokazanie swoich talentów i umiejętności oraz pokonanie stresu związanego z występem publicznym.
Gratulujemy wszystkim uczniom talentów oraz odwagi scenicznej. Zapraszamy do galerii zdjęć.
W dniach 17.05.2024 r. oraz 23.05.2024 r. w naszej szkole odbył się konkurs „SAVOIR VIVRE DLA KAŻDEGO” zorganizowany przez wychowawców świetlicy szkolnej. Celem konkursu było uwrażliwienie uczniów na zasady dobrego wychowania, jakie powinny obowiązywać we wzajemnych relacjach społecznych. Promowanie pozytywnych postaw (dobrych manier) oraz kształcenie postawy człowieka szanującego inne osoby i umiejącego zachować się kulturalnie w różnych okolicznościach. Także zachęcanie do respektowania zapisów statutu szkoły.
Do pierwszego etapu przystąpiło 10 uczniów z klas I-III, którzy pisali test wiedzy z zakresu znajomości podstawowych zasad kultury życia codziennego. W drugim etapie konkursu, który odbył się 23.05.2024 r. spotkali się reprezentanci klas, tj. uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów z testu wiedzy. Zadaniem dzieci było przedstawienie wylosowanych scenek związanych z sytuacjami życia codziennego oraz prawidłowe nakrycie do stołu. Pod uwagę również był brany ubiór uczniów biorących udział w konkursie.
Komisja przyznała następujące miejsca:
I miejsce – Maksymilian Juszczyk klasa 3a
II miejsce – Malwina Gołąb klasa 2a
III miejsce – Dawid Kędra klasa 3b
IV miejsce – Łucja Jachymczak klasa 1
V miejsce – Bartek Kukla klasa 2b
Wszystkim uczestnikom konkursu. Serdecznie Gratulujemy!!!
Kochane Mamy,
Jesteście uosobieniem wdzięku i piękna oraz promykiem słońca w pochmurny dzień.
Życzymy Wam dużo zdrowia, szczęścia, pomyślności, braku trosk, wielu sukcesów i uśmiechu na twarzy — nie tylko w dniu święta, ale każdego dnia.
Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Mamy.
Uczniowie,
Dyrektor i Nauczyciele Szkoły
26 maja 2024r
Jak co roku wiśnicki „Plastyk” zaprasza na końcoworoczną wystawę prac swoich uczniów. Nasze klasy 2a2b z wychowawcami odwiedzili wystawę w CKSiT w Żegocinie 24 maja bieżącego roku. Prezentowane były prace ze specjalizacji: ceramika artystyczna, fotografia artystyczna, tkanina artystyczna, renowacja elementów architektury oraz rysunek, malarstwo, rzeźba i prace z zakresu projektowania graficznego i multimedialnego. Prace były piękne.
Uczniowie z zachwytem obserwowali kunszt swoich starszych kolegów. Wystawa uświadomiła uczniom, że talent i pracowitość przynoszą efekty.
Po raz kolejny nasza szkoła przystąpiła do programu „Nie pal przy mnie, proszę”.
W bieżącym roku jego odbiorcami byli uczniowie z klas I - III. Zajęcia warsztatowe w ramach programu poprowadzone zostały przez pedagoga szkolnego i wychowawców klas oraz gościa specjalnego, pracownika SANEiDu w Bochni. W tej edycji programu szczególną uwagę zwróciliśmy na zasady zdrowego stylu życia i ich wpływ na nasze zdrowie i dobre samopoczucie zarówno fizyczne jak i psychiczne. Zajęcia warsztatowe przebiegały z ogromnym zaangażowaniem i aktywnością do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami ze strony uczniów. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z udziałem naszych uczniów w zajęciach.
Dnia 07 maja 2024 roku w Szkole Podstawowej im. Św. Kingi w Żegocinie odbył się konkurs związany z patronką szkoły Św. Kingą.
W bieżącym roku szkolnym uczniowie zmierzyli się z testem, który dotyczył biografii patronki, związanych z nią legend oraz życia szkoły. Zawodnicy mogli uzyskać maksymalnie 32 punkty. W konkursie udział wzięło 16 uczniów.
Klasa IV – Natalia Kępa, Amelia Śmiłek, Bartosz Odroniec, Przemysław Paruch.
Klasa VIIa – Jakub Maurer, Sebastian Mroczek, Łukasz Paruch.
Klasa VIIb – Patryk Garbacz, Emilia Kępa.
Klasa VIIIa –Amelia Adamczyk, Marlena Jaworska, Izabela Pączek, Amelia Pławecka, Oliwia Smoleń.
Klasa VIIIb – Patrycja Dudzic, Łucja Jurczyk.
Wyniki konkursu:
I miejsce klasa VIIIB - Patrycja Dudzic (29,5 pkt)
II miejsce klasa VIII A - Marlena Jaworska (29 pkt)
III miejsce klasa VIIIB – Łucja Jurczyk (28, 5 pkt)
Pozostałe wyniki:
Izabela Pączek (27 pkt); Natalia Kępa i Patryk Garbacz (23 pkt), Przemysław Paruch i Oliwia Smoleń (22 pkt), Emilia Kępa i Amelia Adamczyk (21 pkt), Amelia Pławecka i Łukasz Paruch (19 pkt), Amelia Śmiłek (18 pkt), Bartosz Odroniec (16 pkt), Jakub Maurer (14 pkt), Sebastian Mroczek (12 pkt).
Już trzeci rok z rzędu dziewczęta z SP Żegocina trenujące w UKS „VICTORIA” walczyły w Mistrzostwach Województwa w ramach Igrzysk Młodzieży w piłce ręcznej. Tym razem były najbliżej wymarzonego tytułu. Zabrakło tylko świeżości w ostatnim najważniejszym meczu.
W turnieju uczestniczyło 6 zespołów - zwycięzców zawodów rejonowych. Zespoły w drodze losowania podzielono na dwie grupy, w których rozegrano mecze „każdy z każdym”.
SP Żegocina znalazła się w grupie A z SP 91 KUSY Kraków (dziewczęta grają w lidze) i SP Roczyny (pogromców Olkusza). Pierwszy mecz z SP 91 KUSY Kraków to był najlepszy mecz naszych dziewcząt w tym turnieju. Zagrały rewelacyjnie tak w ataku jak i w obronie. Przeprowadzały widowiskowe akcje, które zachwyciły wszystkich, zawodników turnieju i trenerów. Tak dobra gra mogła zakończyć się tylko zwycięstwem 15-9. Kolejny mecz z SP Roczyny również przebiegał pod dyktando dziewcząt z Żegociny i zakończył się zdecydowanym zwycięstwem 11- 4.
Po meczach w grupie rozegrano mecze półfinałowe na krzyż- A1-B2 i B1-A2.
Żegocina zagrała z drugą drużyną grupy B –SP Wilczyska (powiat nowosądecki- dziewczęta grające w lidze). Wilczyska okazały się bardziej wymagającą drużyną. Dzięki świetnej obronie i atakiem szybkim drużyna z Żegociny zdominowała grę pewnie wygrywając 14-7.
Finał to mecz SP Żegocina i SP Jabłonka (powiat nowotarski- dziewczęta grają w lidze) Początek gry to seria błędów własnych i niewykorzystanych 100% sytuacji i od razu wynik 0-4. Widać było po zawodniczkach zmęczenie z poprzednich spotkań i zbyt małą ruchliwość szczególnie w ataku. Końcowy wynik to 3- 7 dla SP Jabłonka. Po meczu dziewczęta były bardzo zawiedzione, bo liczyły po tak dobrych poprzednich meczach na lepszy wynik.
Z drugiej strony drużyna z małej miejscowości pokazała profesjonalne wyszkolenie i bardzo mądrą grę taktyczną, a drugie miejsce to świetny wynik, o którym wiele szkół może tylko pomarzyć.
Drużyna zagrała w składzie: Waligóra Magdalena Jagoda(K) Kępa Emilia(B) Kępa Natalia(B),Chmielowska Milena, Tyndel Martyna, Lipnicka Zuzanna, Rzepecka Weronika, Adamczyk Amelia, Adamczyk Oliwia, Pławecka Amelia, Smoleń Oliwia, Waligóra Magdalena, Jędrzejek Alicja.
Trener: Wiesław Wolak.
GRATULUJEMY!
14 maja bieżącego roku ponad 500 tys. ósmoklasistów przystąpiło do egzaminu ósmoklasisty. Egzamin trwał trzy dni. Najpierw z języka polskiego, potem matematyki, a na koniec z języka angielskiego.
Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę, ale nie można go nie zdać. Egzamin z języka polskiego trwał 120 minut, egzamin z matematyki trwał 100 minut, a egzamin z języka obcego 90 minut.
W naszej szkole do tego ważnego egzaminu przystąpili wszyscy, czyli 33 uczniów.
Wszyscy rodzice, dyrekcja i nauczyciele trzymali kciuki za naszych ósmoklasistów, mamy nadzieję, że będą dobre wyniki.
Dnia 24 kwietnia 2024 roku uczniowie klas VIII wzięli udział w Festiwalu Zawodów w Krakowie zorganizowanym przez województwo małopolskie. Wydarzenie to miało na celu pomóc młodzieży w wyborze ścieżki edukacyjno - zawodowej, poprzez zapoznanie ich z różnorodnymi zawodami oraz bogatą ofertą szkół ponadpodstawowych z regionu.
Każdy ósmoklasista staje przed wyborem dalszej drogi życiowej. Jaką szkołę ma wybrać? Kim chce być w przyszłości? Do jakiego zawodu będzie się najlepiej nadawał? Te i wiele innych pytań nurtuje młodych ludzi i ich rodziców. Festiwal Zawodów to doskonałe miejsce, aby zbadać swoje preferencje zawodowe, poszerzyć swoje horyzonty na temat oferty szkół ponadpodstawowych, porozmawiać z osobami pracującymi w różnych zawodach oraz uzyskać cenne informacje na temat warunków pracy i możliwości rozwoju w danych dziedzinach.
Uczniowie mieli możliwość zobaczyć stoiska szkół z branż: elektryczno-informatycznej, turystyczno-gastronomicznej, mechaniczno-transportowej, nauki i technologii, rolniczo-leśnej z ochroną środowiska, medyczno-społecznej, budowlanej, energetyczno-chemicznej, handlowo-usługowej, służb mundurowych. Oprócz informacji i ulotek mogli spróbować różnych smakołyków, poznać wnętrze ambulansu, wozu strażackiego, samochodu policyjnego. Ponadto poobserwować eksperymenty chemiczne, fizyczne, przywitać się z robotem i obejrzeć broń. Każdy mógł znaleźć coś, co go mogło zainteresować, zainspirować, a może pomóc w planowaniu przyszłości.
Dnia 26 kwietnia odbyła się uroczysta akademia z okazji obchodów Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Była to pierwsza w Europie, a druga na świecie ustawa zasadnicza. Uczniowie z klas IV- VI wyjaśnili, dlaczego jest to tak ważny dzień dla Polski.
Na część artystyczną złożyła się recytacja wierszy patriotycznych wraz ze wzruszającym podkładem muzycznym. Uroczystość została uświetniona także przez chór szkolny.
Była to wyjątkowa lekcja patriotyzmu. Wszyscy słuchali z wielkim zainteresowaniem i skupieniem.
Dziękujemy recytatorom za ujawnienie swoich talentów, a nauczycielom odpowiedzialnym za przygotowanie uroczystości pod kierunkiem P. Bogdana Bielaka za zaangażowanie i wysoki poziom akademii.
Rośnie czas jaki młodzież spędza w sieci! Badania „Nastolatki 3.0” wskazują, że młodzi ludzie spędzają coraz więcej czasu online.
Obecne badanie wykazało, że jest to średnio 5 godzin i 36 minut dziennie.
W 2014 roku były to 3 godziny i 40 minut, a w roku 2020 - 4 godziny i 50 minut.
W badaniu zwrócono szczególną uwagę na obecność nastolatków w mediach społecznościowych i towarzyszące jej problemy społeczne.
16,2% nastolatków deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez mediów społecznościowych dłużej niż godzinę. Co czwarty badany (25,6%) zadeklarował trudności z myśleniem o czymś innym niż platformy społecznościowe.
Coraz młodsze dzieci spędzają czas przyklejone do tabletu, smartfona, komputera czy telewizora. Dokładniej: w Polsce ponad 40% maluchów do drugiego roku życia korzysta z urządzeń ekranowych. Możemy otwarcie mówić o pokoleniu „świecących dzieci” (od blasku monitorów odbijających się na ich twarzach)
Raport prezentuje także deklaracje rodziców badanych nastolatków, co pozwala na skonfrontowanie rzeczywistych praktyk nastolatków z przekonaniami czy wyobrażeniami ich rodziców. Badania wskazują, że rodzice często nie są świadomi z czym stykają się ich dzieci w Internecie.
Niemal 40% nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, co czwarty (25%) deklaruje, że był ośmieszany i/lub poniżany. Jednocześnie niemal60% rodziców twierdzi, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy online. Większość nastolatków deklaruje, że rodzice nie ustalają z nimi żadnych zasad korzystania z Internetu, a jednocześnie niemal 60% rodziców deklaruje, że takie zasady ustala.
Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii: (Podobne zalecenia ma Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)
Negatywne skutki używania smartfonów:
Ludzie poniżej 20 r.ż.:
Europa: 30% – 50%
Chiny: 80% (smartfony w szkole są zakazane)
Korea Południowa: >90%
Gdzie szukać pomocy?
Przy Instytucie Psychologii Zdrowia PTP działa pierwszy w Polsce telefon zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych, tj. uzależnienia od hazardu, internetu, seksu, zakupów, pracy czy jedzenia.
Infolinia 801889880 czynna codziennie od 17.00 do 22.00 https://uzaleznieniabehawioralne.pl/
Analiza ankiety „Bezpieczny internet” – klasy II-III-> zobacz
Analiza ankiety „Bezpieczny internet” – klasy 4-8-> zobacz
Mieczysław Jaskułowski - psycholog
Dzień 23 kwietnia, w którym urodzili się lub odeszli znani pisarze, został ustanowiony w 1996 roku przez UNESCO– Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich. Z obchodami tego święta łączy się piękny kataloński zwyczaj obdarowywania najbliższych książkami i różami.
I właśnie z okazji Dnia Książki i Praw Autorskich uczniowie naszej szkoły przygotowali krótki program artystyczny, który został zaprezentowany 22 kwietnia 2024 r.
Wiersze recytowali uczniowie z klas:
- IV: Amelia Śmiłek, Natalia Wrona, Lena Drabik, Kamila Kępa,
- V A: Joanna Zbyrowska,
- V b: Rita Dziedzic i Natalia Matras
- VIII b Patrycja Dudzic i Nadia Warkocz.
Wiersze własnego autorstwa zaprezentowała Kornelia Siekacz. Piosenki o bibliotece i książkach zaśpiewał chór szkolny.
Laureaci Szkolnego Konkursu Pięknego Czytania: Kornelia Siekacz, Igor Jurczyk, Patrycja Dudzic i Łucja Jurczyk przeczytali zwycięskie fragmenty z wybranych przez nich książek. Uczniowie kl. III a, III b, IV, V b i VIII b zaprezentowali wybranych bohaterów literackich z lektur szkolnych.