Powrót na górę
Szkolne obchody święta Dnia Mamy, łączone z Dniem Taty, organizowane przez uczniów i nauczycieli naszej szkoły od kilku lat przebiegają według podobnego scenariusza, ale za każdym razem są inne. W tym roku 26 maja w auli szkolnej, podobnie jak w latach ubiegłych, sala zapełniła się rodzicami do pełna. W imieniu społeczności szkolnej drogich gości, po wstępnej piosence w wykonaniu uczennic, powitała Dyrektorka Szkoły - Pani Anna Rogala. Przed estradą i z jej boku na swoje występy czekały już dzieci w wszystkich klas szkoły podstawowej. Dla kochanych mam i ojców przygotowały wiele punktów programu artystycznego i własnoręcznie wykonane upominki. Rodzice mogli poczuć się dumni, kiedy ich pociechy przedstawiały spektakle teatralne, w tym jeden w języku angielskim „ Ksieżniczka na ziarnku grochu”, recytowały wiersze i śpiewały piosenki. Każdy popis nagradzany był gorącymi brawami.
W końcowej części przedpołudniowego spotkania ponownie zabrała głos Pani Dyrektor, która złożyła Mamom i Tatusiom życzenia, wręczając jednocześnie kwiaty przedstawicielom obu stanów. Po piosence pt. "Kochanych rodziców mam" dzieci zabrały czekające na stołach upominki i ruszyły do swoich najbliższych, aby osobiście złożyć im życzenia i podziękować za matczyne i ojcowskie serce.
W tym roku w szkole na autorskie spotkanie z uczniami klasy V szkoły podstawowej przyjechała 12 maja 2015 roku warszawska pisarka, autorka książek dla młodzieży - Joanna Jagiełło. Popularność i uznanie przyniosły jej serie książek dla młodzieży: "Kawa z kardamonem,”, "Czekolada z chili" oraz "Pamiętnik Czachy".
Joanna Jagiełło rozpoczęła długą, pełną opowieści z własnego życia, barwną opowieść o trudnych początkowo do zrealizowania planach pisania książek, o początkowych próbach pisania wierszy, o studiach prawniczych i obecnej pracy zawodowej, Przedstawiła genezę i problematykę swoich powieści dla młodzieży. Zachęcała uczestników do zadawania pytań i kilka takich pytań padło. Pytano o ulubionych pisarzy, o to jak się pisze książkę, ile czasu to zajmuje itp. Przy okazji uczestnicy spotkania mogli się dowiedzieć o rozlicznych pasjach pisarki, m. in. malowaniu obrazów, graniu na gitarze i śpiewaniu. Także pisarka stawiała uczniom rozliczne pytania. chcąc od nich dowiedzieć się jakie książki czytają, co jest ważniejsze: bohater, czy fabuła książki.
Dwugodzinne spotkanie, zorganizowane dzięki sfinansowaniu go przez Instytut Książki, zakończyło się nagrodzeniem pisarki przez uczniów burzą oklasków. Autorka podpisała kilka swoich książek, które trafią do bibliotek szkolnych. Dodajmy, ze książki Joanny Jagiełło można wypożyczyć w Gminnej Bibliotece Publicznej w Żegocinie, której kierowniczka - Małgorzata Bury, także uczestniczyła w tym spotkaniu.
W ubiegłym tygodniu 12.05.2015 r. uczniowie klas II a i II b z naszej szkoły gościły w Piekarni GS w Żegocinie. Kierownik Piekarni Pan Jerzy Adamczyk w ciekawy sposób opowiadał dzieciom jak powstaje chleb i na czym polega praca piekarza.
Uczniowie z prawdziwym zainteresowaniem słuchały piekarza, zadawały mnóstwo pytań i z prawdziwym apetytem pałaszowały świderki, którymi zostały poczęstowane przez prowadzącego zajęcia.
Lekcje w żegocińskiej piekarni są ciekawą formą poznawania pracy rodziców oraz zdobywania wiedzy na temat żywności. Nasza szkoła od wielu lat współpracuje z GS „ SCH” w Żegocinie, a szczególnie z miejscową piekarnią. Na zakończenie zajęć uczniowie mieli okazję poznania Pana Prezesa Reginalda Łukasika, zrobiły pamiątkowe zdjęcia oraz podziękowały Panu Jerzemu Adamczykowi za ciekawą lekcję.
W Publicznej Szkole Podstawowej im. Świętej Kingi w Żegocinie od lat istnieje Izba Pamięci Narodowej poświęcona wydarzeniom II wojny światowej i oddziałom partyzanckim walczącym na naszym terenie. 8 maja 2015 r. w 70 Rocznicę zakończenia wojny uczniowie wszystkich klas żegocińskiej podstawówki odbyli w Izbie Pamięci lekcje historii dotyczące przebiegu II wojny światowej oraz jej zakończenia.
Uczniowie z zainteresowaniem słuchali faktów historycznych oraz oglądali zgromadzone eksponaty. – Często odwiedzają nas goście, którzy interesują się tym okresem historii naszej gminy, wtedy udostępniamy im zbiory izby do oglądania, nasi uczniowie też korzystają z niej w czasie lekcji wychowawczych i lekcji historii – powiedziała dyr. szkoły.
Izbą Pamięci opiekuje się nauczycielka historii Pani Katarzyna Janiczek.
„Konstytucja 3 maja uchwalona 3 maja 1791 roku ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Powszechnie przyjmuje się, że Konstytucja 3 maja była pierwszą w Europie i drugą na świecie (po konstytucji amerykańskiej z 1787 r.) nowoczesną, spisaną konstytucją. Konstytucja 3 maja została ustanowiona ustawą rządową przyjętą tego dnia przez sejm. Została zaprojektowana w celu zlikwidowania obecnych od dawna wad opartego na wolnej elekcji i demokracji szlacheckiej systemu politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Konstytucja zmieniła ustrój państwa na monarchię dziedziczną, ograniczyła znacząco demokrację szlachecką, odbierając prawo głosu i decyzji w sprawach państwa szlachcie nieposiadającej ziemi, wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz stawiała chłopów pod ochroną państwa, w ten sposób łagodząc najgorsze nadużycia pańszczyzny. Konstytucja formalnie zniosła liberum veto” – mówiła w swoim wystąpieniu Pani dyrektor w czasie uroczystej akademii poświęconej 224 Rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3-go Maja. Właśnie w dniu 4 maja 2015r. w żegocińskiej podstawówce uczniowie klas IV – VI pod kierunkiem Pań: Marleny Surma – Bursztyn i Anny Maurer – Pasionek. Uczniowie przytoczyli fakty historyczne związane z uchwaleniem tej Wielkiej Konstytucji, recytowali wiersze, śpiewali pieśni patriotyczne. Wszyscy w skupieniu brali udział w akademii, a zakończono ją słowami: „Kochajmy Polskę Ojczyznę naszą, Ona jest naszą matką i mamy ją tylko jedną”.
Program prowadzony jest nieprzerwanie od kwietnia 2006 roku. Poznanie zasad pierwszej pomocy to nie wszystko – na podjęcie działań ratujących życie przez świadków zdarzenia ogromny wpływ ma również ich postawa, pewność co do swoich umiejętności, a także obawy, które często im towarzyszą.
Program RUR polega na wprowadzeniu zajęć z podstawowych czynności ratujących życie powszechnie już w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Dzieci oswajają się z tak ważnymi zagadnieniami, kształtowane są właściwe nawyki – pierwsza pomoc staje się dla nich czymś naturalnym.
Do tej pory Programem objętych jest:26 893 nauczycieli z 12 160 szkół.
Stanowi to 91% wszystkich szkół podstawowych w Polsce.
Ponad 2 miliony dzieci uczy się podstaw pierwszej pomocy! Szkoły podstawowe przystąpiły do Programu dobrowolnie, a Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy przekazała im bezpłatnie ponad 65 000 fantomów do nauki resuscytacji, podręczniki, filmy i inne niezbędne materiały dydaktyczne. Oprócz tego zrealizowaliśmy szkolenia dla nauczycieli, aby pomóc im w przygotowaniu się do prowadzenia zajęć z dziećmi.
Fundacja WOŚP dba o ciągłość prowadzenia Programu – współpracując z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli. Cały czas prowadzimy szkolenia dla nauczycieli i przekazujemy potrzebne dla kontynuacji Programu materiały. Dzięki tej wspólnej inicjatywie ponad 2 000 000 dzieci zna zasady pierwszej pomocy! Dzięki Fundacji WOŚP w Polsce nauka resuscytacji krążeniowo-oddechowej jest powszechna, bezpłatna i dostępna dla wszystkich dzieci!
W żegocińskiej podstawówce od 2006 roku , czyli od poczatku programu prowadzi się szkolenia uczniów i pracowników każdego roku. W bieżacym roku szkolnym w tygodniu profilaktyki również przeszkoleni zostali uczniowie. Bardzo lubią tego typu zajęcia, bo wiedzą, że dzieki nim mogą pomóc sobie i innym.
ZAŁOŻENIA I CELE PROGRAMU
Program ma otwierać pewien dłuższy proces pozytywnych zmian w związku z problemem alkoholowym i narkotykowym szkoły. Jego celem jest przede wszystkim przekształcenie nieprawidłowych przekonań normatywnych panujących wśród młodzieży, ma on również motywować do podejmowania osobistych postanowień o zaniechaniu danego działania oraz ukazywać sprzeczności między cenionymi wartościami a zachowaniami alkoholowymi. Zależy nam na pogłębieniu wiedzy młodych ludzi na temat realnych konsekwencji picia i używania innych środków zmieniających świadomość.
PROGRAM SKŁADA SIĘ Z TRZECH CZĘŚCI
Część I – PRAWDA – ma na celu uświadomić młodzieży konsekwencje picia alkoholu i korzystania z innych substancji psychoaktywnych, informuje o szczegółach i skutkach uzależnienia
Część II – MIŁOŚĆ – akcentuje wpływ środków zmieniających świadomość na relacje z innymi ludźmi.
Część III – WOLNOŚĆ – rozwija umiejętność odmawiania, asertywności, zachęca do postawy abstynenckiej i podejmowania osobistych postanowień.
METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ
Metody aktywizujące takie jak: burza mózgów, drama, dialogowanie, wizualizacja. Każda z metod wpływa na aktywny udział młodzieży w programie i możliwość wysnuwania samodzielnych wniosków. Istotnym elementem programu jest świadectwo osoby uzależnionej i współuzależnionej, który likwiduje stereotypy i wykształca empatię.
WALORY PROGRAMU
Program jest wielostronnie sprawdzony, a jego dotychczasowe realizacje na terenie całego kraju były bardzo wysoko oceniane. Jest on zaakceptowany przez specjalistów Ministerstwa Zdrowia i Edukacji Narodowej jako dobra propozycja wychowawcza.
17 kwietnia 2015r. w czasie spotkania wywiadowczego w Publicznej Szkole Podstawowej im. Świętej Kingi w Żegocinie odbył się wykład na temat „Cyberprzemoc” prowadzony przez starszego aspiranta Pana Piotra Jacewicza z Komisariatu Policji w Nowym Wiśniczu. Przekazał on rodzicom cenne wskazówki, jak należy czuwać nad tym, co w Internecie oglądają nasze dzieci, z kim się kontaktują, czym się interesują. Rodzice z zainteresowaniem oglądali prezentację, a potem zadawali pytanie i wzięli udział w dyskusji. Pani dyrektor na zakończenie prelekcji podziękowała panu policjantowi za całoroczną współpracę ze szkołą. Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) to inaczej przemoc z użyciem nowych technologii. Do takich działań zalicza się m.in. wyzywanie, straszenie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub filmów bez jego zgody, ich publikowanie i rozsyłanie lub podszywanie się pod kogoś w sieci. Cyberprzemoc może dotknąć wszystkich użytkowników Internetu, bez względu na wiek czy poziom umiejętności posługiwania się komputerem. Sprawcy cyberprzemocy mają wrażenie że są anonimowi, co pobudza i zachęca ich do działania. Akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, potrafią jednak wyrządzać bardzo dużą krzywdę. Chociaż z perspektywy osoby dorosłej przynajmniej część działań tego typu jest co najwyżej irytująca, dla dziecka mogą być one osobistą tragedią. Wrzucony do sieci film dokumentujący np. niezdarne zachowanie dziecka, opatrzony komentarzami nieznajomych osób, eskalacja złośliwości wobec prób obrony, obawa, że wszyscy znajomi dziecka już film widzieli, nieudane próby usunięcia go z sieci, świadomość, że film jest oglądany przez kolejne osoby – wszystko to może rodzić u dziecka negatywne emocje, głęboką frustrację, poczucie bezradności, a w skrajnych przypadkach prowadzić nawet do prób samobójczych.
16 kwietnia 2015 r. uczniowie klas trzecich w naszej szkole pisali test kompetencji trzecioklasisty. Sprawdzian Trzecioklasisty OPERON to coroczna akcja Wydawnictwa Operon mająca na celu podsumowanie pierwszego etapu edukacji.
Dostarcza szkołom informacji o pracy uczniów w zakresie różnych kompetencji: czytania, pisania, wiedzy o języku, sprawności rachunkowej oraz praktycznych umiejętności w rozwiązywaniu zadań matematycznych.
Sprawdzian Trzecioklasisty 2015 - Co było na teście? Na sprawdzianie trzecioklasisty uczniowie musieli zmierzyć się z zadaniami z języka polskiego i matematyki. Trzecioklasiści musieli np. wpisać długości boków trójkąta, czy określić ilu zawodników pokonało określoną trasę. W teście trzecioklasisty pojawiło się również pytanie dotyczące szczepień (kiedy Tomek musi się wybrać do kontroli po szczepieniu). Nie zabrakło również pytań z geometrii i algebry. Co jeszcze było na sprawdzianie trzecioklasisty 2015? Które zadania były najtrudniejsze? To najlepiej wiedza uczniowie, którzy zmierzyli się z testem.
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Świętej Kingi w Żegocinie od lat zajmuje się promocją zdrowego trybu życia oraz szeroko rozumianą profilaktyką. We czwartek 16 kwietnia 2015r. odbyło się kolejne spotkanie profilaktyczne dotyczące uzębienia. Gościem uczniów klas młodszych szkoły była Pani stomatolog Krystyna Fąfara – Grygierczyk, która w wyczerpujący sposób wyjaśniła uczniom jak dbać o uzębienie, aby cieszyć się zdrowiem zębów do późnych lat życia. Dzieci z zainteresowaniem słuchały informacji, a pod koniec spotkania miały jeszcze wiele pytań i własnych spostrzeżeń z wizyt u dentystów. Pani Krystyna Fąfara – Grygierczyk od 20 lat pracuje jako stomatolog w Gminnym Ośrodku Zdrowia w Żegocinie, posiada ogromne doświadczenie w leczeniu uzębienia - zwłaszcza dzieci. Do szkoły przybyła na zaproszenie pani Genowefy Mittmann i Pani Anny Rogala. Na zakończenie uczniowie kwiatami i słodką niespodzianką podziękowali Pani stomatolog za spotkanie, w zamian otrzymali kolorowanki oraz pastę do zębów. To było bardzo pouczające i miłe spotkanie.
Zbrodnia katyńska – minęło 75 lat - to zbrodnia komunistyczna..Rozstrzelano wiosną 1940 roku co najmniej 21 768 obywateli Polski, w tym ponad 10 tys. oficerów wojska i policji, na mocy decyzji najwyższych władz Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich zawartej w tajnej uchwale Biura Politycznego KC WKP z 5 marca 1940 roku (tzw. decyzja katyńska). Egzekucji ofiar, uznanych za „wrogów władzy sowieckiej” i zabijanych strzałami w tył głowy z broni krótkiej, dokonała radziecka policja polityczna NKWD. W latach 1940–1990 władze ZSRR zaprzeczały swojej odpowiedzialności za zbrodnię katyńską, lecz 13 kwietnia 1990 roku oficjalnie przyznały, że była to „jedna z ciężkich zbrodni stalinizmu”. Wiele kwestii związanych ze zbrodnią katyńską nie zostało jak dotąd wyjaśnionych i pewno nigdy nie zostanie.
Katastrofa polskiego samolotu rządowego w Smoleńsku (zwana katastrofą smoleńską) – katastrofa lotnicza, do której doszło w Smoleńsku w sobotę, 10 kwietnia 2010 roku (5 lat temu) o godz. 8:41:06 czasu środkowoeuropejskiego letniego. Zginęło w niej 96 osób, wśród nich: prezydent RP Lech Kaczyński z małżonką Marią, ostatni prezydent RP na uchodźstwie Ryszard Kaczorowski, wicemarszałkowie Sejmu i Senatu, grupa parlamentarzystów, dowódcy wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych RP, pracownicy Kancelarii Prezydenta, szefowie instytucji państwowych, duchowni, przedstawiciele ministerstw, organizacji kombatanckich i społecznych oraz osoby towarzyszące, stanowiący delegację polską na uroczystości związane z obchodami 70. rocznicy zbrodni katyńskiej, a także załoga samolotu. Była to druga pod względem liczby ofiar katastrofa w historii polskiego lotnictwa i największa pod względem liczby ofiar katastrofa w dziejach polskich Sił Powietrznych. Katastrofy nie przeżyła żadna z osób obecnych na pokładzie kto wie, czy kiedykolwiek dowiemy się prawdy o tym strasznym wydarzeniu.
O tych tragicznych wydarzeniach mówiono dzisiaj w czasie uroczystej akademii poswieconej obydwu rocznicom. Były fakty historyczne, były wiersze i piosenki. Były fragmenty filmów : „Katyń” i „Las katyński”. Były wspomnienia sprzed 5 laty i lista patriotów polskich, którzy zginęli w katastrofie. Były łzy…Akademię przygotowała Pani Bożena Banaś z uczniami klasy IV i Samorząd Uczniowski.
Musimy pamiętać o tych wielkich patriotach, którzy zginęli 75 lat temu i tych, którzy zginęli lecąc samolotem, aby oddać im cześć i dać świadectwo prawdzie! Cześć ich pamięci!!! – powiedziała na zakończenie akademii pani dyrektor.
W południe delegacja młodzieży wraz z Panią dyrektor złożyła znicze i kwiaty przy pomniku w Żegocinie.
Najczęstsze powody sięgania po narkotyki to:
•ciekawość
• presja kolegów i koleżanek
• aspirowanie do dorosłości
• niezadowolenie z siebie i swojego życia
• konflikty i napięcia wewnętrzne
• problemy w szkole i w domu
• robienie na przekór dorosłym
• brak atrakcyjnych sposobów spędzania czasu
Zobacz prezentacje "Uzależnieniom mówimy STOP"
Ulotka dla rodziców "Gdzie szukać pomocy" - zobacz
1 kwietnia 2015 r. szóstoklasiści z całej Polski pisali sprawdzian wiadomosci i umiejętności . Egzamin po raz pierwszy przeprowadzany był w dwóch częściach. Rozpoczął się w środę o godz. 9.00. Najpierw uczniowie zmagali się z zadaniami z języka polskiego i matematyki. Na napisanie tej części mieli 80 minut. Potem, o godz. 11.45 rozpoczął się test z języka angielskiego, trwający 45 minut.
Obecny rocznik szóstoklasistów był pierwszym, który musiał wykazać się wiedzą z języka obcego.
W naszej szkole ponad 21 szóstoklasistów przystapiło do tego egzaminu. Jak stwierdzili po wyjściu z sal egzaminacyjnych – nie był on w tym roku trudny. Na wyniki trzeba jednak będzie poczekać do końca maja.
We czwartek 26 marca 2015 r. w naszej szkole odbyło się kolejne spotkanie z cyklu "Cudze chwalicie, swego nie znacie", zorganizowane przez Panie: Jolantę Sajdak oraz Annę Maurer - Pasionek. Gościem społeczności szkolnej był Pan Jan Tyndel – producent zabawek ekologicznych, drewnianych z Łąkty Górnej. Uczniowie powitali artystę bardzo ciepło.
Następnie gościa powitała pani dyrektor zachęcając uczniów do uważnego słuchania o produkcji tych znanych w całym świecie zabawek. Pan Jan Tyndel opowiadał o swojej drodze zawodowej i pasji jaką jest produkcja zabawek dla dzieci i obmyślanie coraz to nowych projektów samochodów, ciuchci, ciagników. Odpowiadał także na pytania uczniów, np.: Jak długo trwa produkcja zabwki?, Z ilu elementów składa się zabawka np. samochód? Czy w rodzinie ktoś ma podobne zainteresowania?, Jaką zabawkę najbardziej lubi? itd. Pan Jan Tyndel pokazywał w formie warsztatu uczniom jak powstaje, skłąda się z elementów zabawkę i skleja. Uczniowie sami mogli spróbować złożyć prostą zabawkę – samochód (29 elementów składowych).
Pani Dyrektor Anna Rogala oraz uczennice Natalia Gawłowicz oraz Justyna Grabiasz podziękowały producentowi koszyczkiem wiosennych kwiatów oraz słowami: „Dziękujemy Panu Panie Janie, że zechciał Pan zaszczycić nas swoją obecnością i tak pięknie opowiadał nam Pan o swojej pasji jaką jest produkcja zabawek dla najmłodszych”. Wręczyły też gościowi satuetkę patronki szkoły – Świetej Kingi też wykonaną z drewna, aby pomagała gościowi w produkcji i sprzedaży tych przepięknych zabawek. „Może ktoś z uczniów pójdzie w przyszłości w Pana ślady" - powiedziała na zakończenie Pani dyrektor, po czym podziękowała wszystkim za udział w spotkaniu, a paniom: Annie Maurer – Pasionek i Jolancie Sajdak za zaproszenie do szkoły tak ciekawego gościa.
Minister Edukacji Narodowej - Pani Katarzyna Hall ogłosiła w piśmie z 28 lutego 2011 r. - dzień 21 marca - Dniem Talentów. Publiczna Szkoła Podstawowa w Żegocinie, która należy do Szkół Odkrywców Talentów obchodziła w poniedziałek 23.03.2015 r. to święto już po raz piąty.
O godz. 9.45 po dwóch lekcjach społeczność szkolna zgromadziła się w szkolnej auli. Cała imprezę prowadzili konferansjerzy: Anna Dudzic z klasy VI i Dawid Matras z klasy IV. Samorząd Uczniowski powołał komisję oceniającą występy w składzie: Natalia Gawłowicz – przewodnicząca, Justyna Grabiasz – z-ca przewodniczącej, Wojciech Błoniarz i Julia Jałowiecka – Paruch – „Wiosna”.
Uczniowie indywidualnie lub w grupach prezentowali swoje talenty - były to prezentacje prac plastycznych, gra na instrumentach, recytacja, piękne czytanie, taniec, pokaz gimnastyki, sztuczki magiczne, prace z modeliny.
Dzieci dzięki prezentacjom mogły pokazać swoje wszechstronne umiejętności. Czas upłynął w miłej atmosferze. Wszyscy bawili się znakomicie. Swój talent zaprazentowali też uczniowie, którzy są świetnymi matematykami – otrzymali oni dyplomy i nagrody zdobyte w Ogólnopolskich konkursach matematycznych. Wród nich tytuł „ Orła Matematycznego” i medal zdobyła uczennica klasy VI – Aleksandra Pławecka. „Uczniowie bardzo lubią prezentować swoje talenty, w tym roku ponad 60 uczniów szkoły, czyli prawie połowa, zaprezentowało swoje talenty i zaintersowania, pokazy trwały prawie 3 godziny lekcyjne, a my nauczyciele mogliśmy ich lepiej poznać dzięki tym pokazom” - poinformowała Pani dyrektor - ten dzień to prawdziwe święto zdolności i umiejętności.