Powrót na górę
Międzynarodowy Dzień bez Przemocy obchodzony jest 2 października, został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2007 roku. Jednym z największych propagatorów pacyfizmu jako środka nacisku politycznego był Mahatma Ghandi urodzony właśnie 2 października. W drodze ku niepodległości Indii Rozpowszechniał on nowy rodzaj sprzeciwu tzw. – bierny opór, polegający na walce bez użycia przemocy. W tym dniu zwraca się szczególną uwagę na szerzenie idei życia bez przemocy, umacnianie pokoju, głoszenie tolerancji i zwiększanie świadomości społeczeństwa w temacie. Świadomi tego jak ważne jest, aby od najmłodszych lat zaszczepić w dzieciach kulturę pokoju i zrozumienia - w październiku w naszej szkole zrealizowaliśmy zajęcia profilaktyczne związane z problemem przemocy, z którą niestety spotykamy się coraz częściej. Pani pedagog we wszystkich klasach przeprowadziła zajęcia profilaktyczne, których celem było edukowanie młodych i pokazywanie im, że każdy konflikt można rozwiązać bez użycia siły. Uczniowie dowiedzieli się czym jest przemoc oraz jakie są jej rodzaje. Zostali pouczeni w jaki sposób reagować będąc świadkiem lub ofiarą przemocy. Dowiedzieli się gdzie można szukać pomocy, zostali również zaznajomieni z możliwością skorzystania z telefonów zaufania. Podsumowaniem lekcji profilaktycznych w klasach młodszych było wspólne wykonanie z pedagogiem szkolnym plakatów związanych z tematem zrealizowanych zajęć - „Dzieci przeciwko przemocy”.
W bieżącym roku szkolnym nasza świetlica przystąpiła do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Europa i ja”. Celem projektu jest przybliżenie uczniom informacji o państwach europejskich. Każda szkoła/świetlica wybiera jedno państwo i co miesiąc od października do maja zaznajamia się z kulturą i ważnymi informacjami na jego temat. W naszej świetlicy poznajemy Francję. W październiku zaznajomiliśmy się z flagą, godłem oraz stolicą tego kraju. Poznaliśmy najważniejsze miejsca i zabytki Francji. Chętni uczniowie przynosili przedmioty związane z omawianym przez nas krajem. Wspólnie wykonywaliśmy gazetkę tematyczną.
Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że co piąty uczeń w Polsce boryka się z nadwagą lub otyłością. Winne są cukry proste, tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, sól i przekąski, które w zbyt dużych ilościach trafiają na talerze dzieci. Kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych to proces, w którym ogromną rolę odgrywają rodzice.
Jeśli podejrzewasz, że twoje dziecko ma nadwagę, nie bój się wizyty u pediatry w tej sprawie. Do siódmego roku życia nie stosuje się u dzieci klasycznych diet odchudzających, takich jak dla osób dorosłych. Zalecenia lekarza dla dziecka z nadwagą dotyczyć będą raczej zmiany sposobu odżywiania przy jednoczesnym wprowadzeniu większej ilości ruchu.
Pediatra oceni także, czy nadwaga u dziecka nie jest związana z chorobami, np. problemami z tarczycą lub układem nerwowym.
W jaki sposób powinna być oceniana masa ciała dziecka?
W ocenie masy ciała u dzieci i młodzieży należy brać pod uwagę specyfikę okresu rozwojowego, a normy rozwojowe muszą uwzględniać wiek dziecka. W okresie wzrastania wysokość i masa ciała nie tylko rosną z wiekiem, ale także w sposób naturalny zmieniają swe wzajemne proporcje. Masa ciała jest silnie powiązana z wysokością. U dzieci i młodzieży dla oceny prawidłowego wzrastania i przybywania na wadze posługujemy się tak zwanymi siatkami centylowymi.
10 prostych zasad, które pomogą ci zwalczyć nadwagę u dziecka:
We wrześniu i październiku tego roku w naszej szkole odbyły się warsztaty ceramiczne, które prowadziła Pani Urszula Mistarz. W zajęciach uczestniczyli uczniowie kl. IV, V a i V b. Na pierwszych zajęciach lepili z gliny: w kl. IV kubki, w kl. V a – figurkę Papieża, a w kl. V b figurkę misia i smoka. Na drugich zajęciach malowali.
W galerii przedstawiamy efekt ich pracy.
Co roku przed Świętem Wszystkich Świętych uczniowie naszej szkoły odwiedzają groby żołnierzy z I wojny światowej na cmentarzach 301, 302. Przy okazji poznają historię naszej miejscowości i jej związki z tocząca się w latach 1914-1918 na naszych terenach wojną. Tym razem 27 października 2021r. klasy 3a i 3b z nauczycielami odwiedzili groby, zapalili znicze i odmówili modlitwę za zmarłych. Zapraszamy do galerii zdjęć.
W dniach 21-22 października 2021r. uczniowie klas 3a i 3 b wraz z wychowawcami wzięli udział w spotkaniu integracyjnym w Schronisku Młodzieżowym w Rozdzielu.
Impreza była super. Dzieci zostały dowiezione do Schroniska przez rodziców na godzinę 17.00, tam wspólnie z rodzicami odbyło się ognisko integracyjne, dzieci bawiły się ogromem liści, które spadły z drzew, jadły chleb i kiełbaski z ogniska. Rodzice mieli okazję porozmawiać ze sobą i zobaczyć swoje dziecko jak funkcjonuje w grupie.
Po ognisku już wewnątrz budynku, po zakwaterowaniu i poznaniu przepisów schroniskowych, zabawom nie było końca.Uczniowie obu klas grali w kalambury i w różne gry planszowe.Uczestniczyli też w dyskotece. Widać było jak świetnie się bawią i nawiązują nowe relacje. Mieszkanie we wspólnych pokojach też sprzyjało ciekawym rozmowom, które toczyły się do późnych godzin. Nikt nie myślał o komputerze, komórce, czy telewizorze.
Rano po śniadaniu wraz z opiekunami dzieci obu klas wyruszyły na Jastrząbkę, gdzie znajduje się cmentarz żołnierzy poległych w czasie I wojny światowej. Tam zapalono znicze i odmówiono modlitwę za zmarłych. Opiekunowie opowiedzieli dzieciom o historii tego miejsca. Uczniowie klas zadowoleni i nieco zmęczeni wrócili do szkoły około godz.12.00 skąd odebrali ich rodzice.
Uczniowie i opiekunowie serdecznie dziękuję pani Beatce Dudzic za pomoc w zorganizowaniu posiłku dla dzieci.
Witam serdecznie. We wrześniu w serwisie Netflix pojawił się koreański serial "Squid Game". Serial przeznaczony jest dla osób powyżej 16 roku życia. Fragmenty znajdują się także w sieci - właściwie każde dziecko (również dużo młodsze) może się z nimi zetknąć. Akcja serialu opowiada o kilkusetosobowej grupie ludzi, biorącej udział w bardzo niebezpiecznej grze. Dorośli ludzie tracą życie biorąc udział w zabawach i grach dla dzieci.
Niestety serial ten oglądany jest także przez dużo młodszych widzów - nawet dzieci z klas I-III szkoły podstawowej. Na całym świecie zauważa się, że dzieci nieświadomie narażają się na niebezpieczeństwo powtarzając zabawy, które znajdują się w serialu. Narasta w nich poziom agresji, widoczny np. na boiskach szkolnych.
Z uwagi na to, że do naszej szkoły także docierają informacje o zainteresowaniu uczniów serialem "Squid Game" bardzo proszę o baczne przyjrzenie się grom, programom, stronom internetowym oraz serialom oglądanym przez Państwa dzieci. Proszę także o korzystanie z możliwości ustawienia kontroli rodzicielskiej - w ten prosty sposób możemy uchronić nasze dzieci przed treściami przepełnionymi agresją i przemocą, tudzież niedostosowanymi do ich wieku.
Więcej na temat serialu "Squid Game" znajdą Państwo w poniższym linku https://m.youtube.com/watch?v=JTXlJ39rLRQ&feature=youtu.be
Od lat w naszej szkole odbywają się spotkania z ciekawymi ludźmi – mieszkańcami naszej Gminy. 18 października 2021r. odbyło się kolejne, tym razem z emerytowaną nauczycielką naszej szkoły Panią Alicją Janiczek, która przez wiele ostatnich lat mieszkała w Wielkiej Brytanii. Utalentowana pani Alicja pokazała w czasie warsztatów plastycznych uczniom klas 3a i 3b jakie wspaniałe prezenty dla bliskich: mamy, taty, babci, dziadka, czy rodzeństwa, a nawet na urodziny koleżanki lub kolegi, można wykonać z wykorzystaniem cukierków. Były to laurki, drobne upominki z wykorzystaniem lizaków w formie kwiatków, czy palmy oraz przepiękne, słodkie bukiety. Dzieci z głębokim zainteresowaniem uczestniczyły w warsztatach, zadawały dużo pytań. A po spotkaniu postanowiły wykorzystać w domach nabytą w czasie zajęć wiedzę. Pani Alicja Janiczek przekazała także dla szkoły piękną, krakowską szopkę, którą własnoręcznie przy pomocy męża wykonała, a by była pamiątką nie tylko od niej, lecz związaną także z regionem. Na zakończenie przedstawiciele klas podziękowali za wspaniałe zajęcia. Zapraszamy do galerii zdjeć.
12 października 2021r. w naszej szkole uczniowie pod kierunkiem Pani Bożeny Banaś, Pani Marleny Surma – Bursztyn i Pani Anny Maurer – Pasionek przygotowali akademię z okazji XXI Dnia Papieskiego i Święta Nauczycieli. Akademia odbywała się na dwie tury z zachowaniem procedur bezpieczeństwa. Pierwsza część poświęcona była Św. Janowi Pawłowi II – wiersze, piosenki i prezentacja multimedialna, druga zaś ciężkiej pracy nauczyciela. Uczniowie klasy 7 przedstawili skecz pt. „ Odrabianie zadania z języka polskiego”, po czym złożyli nauczycielom i pracownikom szkoły życzenia wręczając symboliczne, własnoręcznie wykonane laurki. Życzenia nauczycielom złożyli przedstawiciele Rady Rodziców. Na zakończenie Pani dyrektor podziękowała nauczycielom i pracownikom szkoły za owocną pracę na rzecz nauczania i wychowania młodego pokolenia oraz podziękowała uczniom za program artystyczny i życzenia.
11 października 2021r, Pani pielęgniarka szkolna Agata Bulanda przeprowadziła w klasach 1-3 prelekcję o higienie jamy ustnej. Dzieci bardzo dużo wiedziały o zasadach mycia zębów, chętnie odpowiadały na pytania i zadawały swoje.
Prezentacja pt: "Zapobieganie próchnicy-higiena jamy ustnej"--> zobacz
8 października 2021r. odbył się apel organizacyjny, na którym przedstawiono nowy Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej im. Św. Kingi w Żegocinie.
Skład SU: Przewodnicząca: Amelia Wrona, kl.8 Zastępca: Filip Adamczyk, kl.8 Sekretarz: Emilia Lipnicka, kl.8
SZTANDAR I: SZTANDAR II: Martyna Dudek, kl.8 Karolina Błoniarz, kl.6A Julia Tworzydło, kl.8 Amelia Pławecka, kl.6A
Oliwier Ptaszek, kl.8 Kamil Bereta kl.6A / Fabian Ptaszek, kl.6A
SEKCJA INFORMACYJNA: Przemysław Gołąb, kl.6A Fabian Ptaszek, kl.6A
SEKCJA „SZCZĘŚLIWY NUMEREK” Alicja Jędrzejek, kl.6B Zuzanna Lipnicka, kl.5B Emilia Kępa, kl.5B
SEKCJA DEKORACYJNA: Zofia Jałowiecka-Paruch, kl.7 Magdalena Waligóra, kl.6A Magdalena Dudzic, kl. 5A
SEKCJA IMPREZ: Bartłomiej Adamczyk, kl.8 Adrian Gawłowicz, kl.7 Sebastian Rzepecki, kl.7 Nikodem Pyrz, kl.7 Kacper Furtak, kl.7 Adrian Wrona, kl.4 Krystian Gawłowicz, kl.4
Podczas apelu zostały również rozdane zaległe nagrody z „Konkursu na hasło promujące bibliotekę i czytelnictwo”, który został zorganizowany przez Bibliotekę Pedagogiczną w Tarnowie z okazji jej 70- lecia.
I miejsce otrzymała Amelia Wrona z kl. VIII i Natalia Zaworotiuk z kl. VII, a wyróżnienie Aleksandra Zbyrowska z kl. III a.
Nagrody pocieszenia otrzymali: Dominika Bilska z kl. VII, Weronika Mroczek z kl. VII, Adrian Mroczek z kl. VII, Dominika Dziedzic z kl. VIII, Ewelina Ptaszek z kl. VIII, Julia Tworzydło z kl. VIII, Jagoda Zbyrowska z kl. VIII.
7 października 2021r. uczniowie klasy 2 i 3 a mieli okazję podziwiać zbiory muzeum „ Dom Rodzinny Jana Pawła II” w Wadowicach oraz kościół w Wadowicach, w którym był chrzczony Św. Jan Paweł II papież Polak. Wszyscy mogli posmakować słynnych wadowickich kremówek. Uczniowie podziwiali też zabytki Krakowa. Zwiedzanie miasta pod opieką lokalnego przewodnika rozpoczęto od Smoka Wawelskiego i smoczej jamy, potem wycieczka udała się na Wawel, gdzie uczniowie poznali zbiory Kaplicy na Wawelu, a także podziwiali Dzwon Zygmunta. Następnie traktem królewskim udali się w stronę Rynku Głównego. Będąc na Rynku Głównym dzieci miały okazję dowiedzieć się, jakie było przeznaczenie Sukiennic, gdzie wymierzano sprawiedliwość oraz dlaczego wieże Kościoła Mariackiego nie są tej samej wysokości. Podążając w kierunku Barbakanu uczniowie podziwiali piękno ulicy Floriańskiej. Wycieczka była bardzo interesująca.Wszyscy wrócili uśmiechnięci i zadowoleni.
Chleb to pieczywo otrzymywane z wypieku ciasta, będącego jednorodnym połączeniem mąki zbożowej różnego gatunku i wody, poddanego najczęściej, ale nie zawsze, fermentacji, wyrobionego w bochny różnego kształtu i wielkości. Właśnie o rodzajach chleba i sposobach jego wykonania uczyły się dzieci z klas 3a i 3b w Piekarni GS w Żegocinie. Kierownik piekarni Pan Jerzy Adamczyk w interesujący sposób opowiedział dzieciom o chlebie i etapach jego powstawania. Demonstrował jak wykonuje się chałkę, bułeczki i pszenne paluchy. Dzieci mogły też spróbować ciepłych wypieków. Uczniowie klas trzecich mieli wiele pytań dotyczących pracy piekarzy, rodzajów pieczywa itp. Na zakończenie podziękowali za wspaniałą lekcję.